Etiketter

,

Frystorkad mat är bra på många sätt och Real Turmat är nog den bästa av dom alla, om man nu inte ska ta med priset. Den är ruskigt dyr, vilket gjorde att påsarna blev liggande, länge!
För att slå ett slag för denna frystorkade mat så är den bra kryddad, konsistensen är bra och det är rejält med mat i påsarna. Jag har testat rätt många olika sorters frystorkad mat och mina ögon vinner Real Turmat. Och nej, jag får inte betalt för att skriva detta. Det är min alldeles subjektiva bedömning.

Just denna påse är tillverkad 2006 och bäst före datum var augusti 2011. Den gick alltså ut för mer än fem år sedan. Eftersom jag har räknat och tittat på att spara mat för att ha i händelse av kris var jag bara tvungen att testa denna påse. Jag gjorde som man ska, IMG_7085.JPGöppnade påsen hällde i 3,5dl hett vatten och väntade i 5 minuter.
Inga som helst problem. Smakade som det skulle, möjligen var kycklingbitarna hårdare än normalt, men jag är osäker på det.

Sedan väntade jag 4 timmar vilket brukar vara det normala för mig när jag råkat ut för matförgiftning. Ja, jag har testat det alltför många gånger! Nu har det gått ett och ett halvt dygn och jag är fortfarande inte sjuk.

Är det då farligt att äta så gammal mat är väl den naturliga frågan? Svaret är: det beror på!

I det här fallet var maten frystorkad och vakuumförpackad. Det fanns inget hål i påsen eftersom den fortfarande var vakuumförpackad. Det innebär att inga bakterier har tagit sig in i förpackningen och kunnat förstöra innehållet. Hade påsen inte varit tät hade jag inte ätit av den. Däremot lär näringsvärdet kunna vara sämre.

IMG_7086.JPGJag anser mig inte tagit några risker i det här fallet. Risken att jag skulle bli sjuk av påsens innehåll såg jag som minimal. Men så behöver det givetvis inte alltid vara. Men just frystorkat och för all del konserver är relativt ofarliga att äta långt efter att bäst före datumet har passerats.

Torrvaror som mjöl, musli och liknande kan däremot smaka rätt illa om det har legat för länge. Dom har ofta rätt dåliga förpackningar av papper som gör att fukt kan vandra fram och tillbaka.

Tidigare i veckan öppnade jag en burk med ananasringar vars bäst före datum var i augusti 2015. Det jag kollade efter var missfärgningar i burken och om det smakade metall. Men inte heller här kunde jag hitta några som helst problem med maten.

Anledningen att jag nu äter gammal mat är inte för att härda magen eller testa vad som går att äta. Jag gör det helt enkelt eftersom jag håller på att se över vårat matförråd och insåg hur mycket som har blivit ”gammalt”. Bättre att testa att äta än att slänga resonerar jag och stoppar därför i mig maten. Min dotter bjuder jag däremot inte på det här, hon får ny och fräsch mat istället.

 

 

