Etiketter

Hatsan Torpedo 150 Sniper är ett luftgevär som jag äger. Jag har också ett gammalt Diana, men nu tänkte jag skriva om detta Hatsan.

Bildresultat för Hatsan Torpedo 150 Sniper

Geväret är tillverkat i Turkiet och är licensfritt som alla luftgevär är, upp till en anslagskraft på 10 joule 4 meter från pipan. Det är alltså kulans tyngd och kulans utgångshastighet som bestämmer om geväret blir licensfritt.
Om jag inte minns helt fel är utgångshastigheten i det här fallet 138m/s eftersom kalibern är 6,35 mm. Vilket då blir en anslagskraft på 10 joule
Till vapnet går det att köpa en starkare fjäder eller en gaspistong för att det ska bli kraftfullare, men det blir då också licenspliktigt. Att söka licens för ett licenspliktigt luftgevär är inte helt lätt. Man måste vara med i en skytteklubb som använder just dessa gevär i sitt skytte (om jag förstått det rätt). Det går kanske att få licens för att jaga fågel i en lagård?
Jag har en sådan gaspistong för att göra geväret licenspliktigt, men jag har inte monterat pistongen, inte ens på prov. Anledningen att jag inte monterat gaspistongen är givetvis att det inte är lagligt. Att åka dit för olaga vapeninnehav är ingen höjdare för svenssons, är man brottsling är det ett mindre bekymmer. Pistongen får alltså ligga tills vidare.

Ett luftgevär även om det vore uppgraderat med en gaspistong är inte att jämföra med ett kulvapen av normal typ. Anslagsenergin är alldeles för låg.
Det blir inte godkänt för jakt i Sverige. Andra länder, andra lagar.

Om nu SHTF drabbar oss med kraft finns det faktiskt en mening att äga ett luftgevär, speciellt om det är lite kraftigare. Det är inte licenspliktigt och finns därmed inte med i några statliga register. Främmande eller urspårad svensk makt vet inte att vapnet finns och kan således inte konfiskera det.

Vapnet är relativt tyst. Inte alls som ett krutvapen vars smäll hörs på långt håll. Det enda som låter är det mekaniska slamret och fjädern när vapnet avlossas (ska tydligen bli ännu tystare med gaspistong)

Sedan är ammunitionen betydligt billigare än till ett krutvapen. Bara en bråkdel faktiskt. Man kan med tanke på att vapnet är tyst öva i trädgården hemma. Eller i vårat fall i stugan.

När jag provsköt med detta luftgevär satte jag upp en pappersbit på en plywoodskiva. Jag sköt på cirka 15 meters avstånd, och kulorna gick rakt igenom skivan. Betydligt mer kraft än jag trodde. Detta på ett icke trimmat vapen.

IMG_2m6864.jpg

Baksidan av plywoodskivan ser ut så här.

Jag har däremot inte skjutit in vapnet riktigt och det känns som om vapnet vandrar en del. Måste skjuta mer innan jag är säker.

Nu har jag således ett vapen att träna med utan att gå i konkurs och förlora hörseln. Dessutom har jag ett vapen som duger till att jaga småvilt med om SHTF.
Fågel och hare blir inget problem, i alla fall inte på korta avstånd. Att försvara sig mot angripare är däremot ingen höjdare. Alltför klent och tar för lång tid att ladda om.

Det kan hur som helst vara en lösning för dom som inte har jägarexamen och ändå vill känna sig någorlunda förberedda. Alltså för att jaga småvilt i en pressad situation, inte för att skjuta människor.

Andra alternativ om jag räknar bort fällor skulle vara en pilbåge, men då krävs det mycket träning. Armborst är licenspliktigt och går bort. Slangbella är hopplöst svårt att skjuta prick med. Blåsrör funkar nog bäst med förgiftade pilar, kort räckvidd och inte heller helt lätt att skjuta prick med.
Kvar blir bara luftgevär om man nu inte skaffar ett licenspliktigt vapen.

Nu har jag jägarexamen och jaktmark. Men jag har inget vapenskåp, bor på tredje våningen och har ingen hiss. 150kg minimivikt på skåpet om jag ska slippa bulta fast det. Enda anledningen att jag inte skaffat ett jaktvapen. Får bli en annan dag.

Inte för att jag tror att någon missuppfattat mig men, det är inte lagligt att springa runt och skjuta smådjur dagarna i ända. Endast ett alternativ när inget annat finns att göra för att överleva. Typ mat för dagen…

