Etiketter

Det här var tanken att bli ett långt inlägg. Men man ska inte lägga ut långa inlägg på nätet. Dessutom tar det tid att ta in allt vilket gör att jag får dela upp det i flera delar.

Hur mycket mat behöver vi lagra? 

I Sverige säger MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) att vi bör ha mat för 72 timmar (3 dagar) i vårat hem. I Tyskland gick man ut och sa till folk att dom skulle ha mat för 10 dagar hemma.
Även i Finland har man sagt åt folk att bunkra upp mat, dock vet jag inte vilken tidshorisont dom satt upp.

Jag tror att jag tidigare skrivit att 72 timmar kommer från USA, det ska vara den genomsnittliga tiden tills hjälp normalt anländer. Men det kan vara så att 72 timmar kommer från Kanada. Det lär i så fall vara den tid det tar innan strålningen minskat så pass mycket att man kan förflytta sig efter ett kärnvapenanfall.

Oavsett vilket är rådet från MSB inte mycket att hurra för. 3 dygn är ingenting när/om matleveranserna uteblir. Man klarar sig 3 dagar helt utan mat om man är vuxen och frisk.

Personligen har jag börjat titta på en helt annan tidshorisont, 6 månaders matförråd.

Vad vet jag?

Jag ger mig nu in i resonemang med mig själv som jag inte riktigt har full insikt i.
Vad gäller energiförbrukning och matens energiinnehåll har jag fått läsa mig till vad som stämmer.
Att det förekommer olika uppgifter från preppers vad som är lämplig mat att lagra gör inte saken bättre. Men jag måste dra mina egna slutsatser och därefter försöka hitta felen jag själv gjort.

Hur mycket förbrukar man?

Om jag nu ska ha mat till hela familjen och det ska räcka i 6 månader blir det en hel del huvudräkning. Jag räknar nu på 2500 kalorier/ dag och person. Att jag använder kalorier beror på att förpackningarna är uppmärkta med detta, och att man normalt använder detta energimått när man räknar på förbrukning av föda.
Män förbrukar normalt mer energi än kvinnor vid samma arbetsbelastning. Barn som är mindre förbrukar givetvis mindre energi. Men för enkelhetens skull räknar jag på samma förbrukning. Dessutom blir det ett litet överskott på detta sätt.

Vid normal aktivitet med en del fysiska inslag är förbrukningen:
Man= ca 2800 kcal
Kvinna= ca 2400 kcal
Barn= 1800 kcal
(dessa siffror beror till viss del på hur man räknar, men är en uppskattning)

Problemet när man ska räkna på kaloriåtgång kommer när jag tänker mig in i olika scenarion.
Man förbrukar enligt ovan ca 100 kcal/ timme. Men om man går fort eller joggar kommer man lätt upp i 550 kcal/ timme, skulle man dessutom bli tvungen att klättra i ett berg för att fly passerar förbrukningen 1000 kcal/timme. Detta gör att matförrådet inte kommer att räcka så länge som beräknat om man jobbar hårt. Å andra sidan räcker det längre om man ligger på soffan och slappar.

Mängden energi att lagra

ris.png

Beräknat på 2500 kcal/ dygn och 180 dagars matförråd hamnar familjen på 1 350 000 kcal att lagra.
En populär mat att lagra är ris. Fullkornsriset som jag har hemma innehåller 360 kcal/ 100 gram. Det innebär att jag behöver lagra 375 kg ris för att vi ska klara oss i 6 månader.
Fast skulle vi bara äta ris i 6 månader skulle vi dö av näringsbrist och framförallt leda.

375 kilo ris, är väldigt mycket ris att lagra. Även om jag räknar på ett betydligt energitätare livsmedel som Olivolja (820 kcal/ 100 gram) blir det stora kvantiteter som ska lagras. 164 kilo olivolja motsvarar den energi som vi skulle behöva för att klara oss ett halvår! Det motsvarar 177 liter olivolja, typ ett oljefat, fast fyllt med olivolja.
Även här lär både mage, kropp och själ ge upp.

Skulle jag däremot försöka leva på krossade tomater på burk blir det många burkar. Energiinnehållet i en sådan konserv är 30 kcal/ 100 gram. Burken jag tittar på innehåller 400 gram.
Det innebär att vi behöver 11250 burkar för 6 månader.

På detta sätt fortsätter det vad gäller matlagringen. Det blir enorma mängder och ska det vara vettigt måste det vara varierande mat.

Ungefärligt kaloriinnehåll i några livsmedel

  • 100 g hamburgare: 250 kcal
  • 100 g tonfisk: 110 kcal
  • 1 dl rödvin: 76 kcal
  • 1 dl minimjölk: 35 kcal
  • 1 dl standardmjölk: 60-65 kcal
  • 1 gram fett motsvarar ungefär 9 kcal (detta varierar något beroende på fettsyra)
  • 1 gram kolhydrater motsvarar grovt räknat ca 4 kcal
  • 1 gram protein motsvarar grovt räknat ca 4 kcal
  • 1 gram alkohol motsvarar 7 kcal

Men utgångspunkten är nu 1 350 000 kalorier. Till detta kommer givetvis vatten. Men jag förutsätter att vi klarar vattenbehovet eftersom vi inte stannar i vår lägenhet, utan drar vidare.

Vilken mat det blir vet jag inte ännu, tittar på det!

