Etiketter

,

Jag har inte kommit i mål när det gäller alla dokument som jag behöver spara ner digitalt för att kunna ta med mig vid behov.
Förutom dom papper som jag bör spara ner finns det också en stor mängd fotografier från tiden innan det digitala gjorde entré.
Att skanna in dokument tar mycket tid. Att skanna in fotografier tar ännu mer tid eftersom dom är så många och måste vara dammfria. Jag skulle kunna köpa en negativskanner, men när jobbet är klart blir det bara ännu en sak som kommer att stå i ett förråd och ta plats.

Att fotografera negativ och dia-bilder kan vara lösningen. Framförallt så går det snabbt när man satt upp utrustningen. Kamera, stativ och objektiv har jag redan. Det jag skulle behöva skaffa är ett ljusbord.
Ett ljusbord kan man ha nytta av vid andra tillfällen och andra ändamål, i motsats till en negativskanner.

artograph_lightpad_1.jpg

Ljusbord för att kunna kopiera bilder.

Nedan finns det material som idémakaren föreslår. Jag tycker dock att man ska skaffa ett billigt ljusbord istället för en surfplatta, men det är min åsikt.

Det här behövs

– Digitalkamera med makroobjektiv
– Stativ som går att vinkla i 90 grader
– Ljuskälla som exempelvis en surfplatta
– Glasskiva ungefär i storleken av ett A4
– Distanser för att höja glasskivan
– Dammborttagare som till exempel en gummituta
– Eventuellt något för att hålla filmremsorna på plats

Fördelar

– Du behöver inte ha en skanner
– När du fått upp ångan går det snabbt
– Bildkvaliteten blir hög
– Du får bildfiler i kamerans råformat
– Det kostar dig nästan inget

Med andra ord inte en alltför dyr metod. Om man dessutom fotar direkt på ett micro-sd kort kan man spara dessa istället för att lägga över på en känsligare hårddisk. Måste man förflytta sig tar dessa kort inget som helst utrymme.

Med en systemkamera och ett makroobjektiv blir kvaliteten fullt jämförbar med riktigt dyra skannrar. Du kan utan problem få fram bildfiler som gott och väl tål att användas för både boktryck och för stora detaljrika fotoutskrifter.

Det här går givetvis att använda på alla dokument som man vill spara.

Den fullständiga beskrivningen finns här på Fotosidan.se

