Etiketter

Vi har nu en stuga som både är en tillflyktsort när storstadsvannsinnet går för långt och en möjlig plats att dra sig undan till.
I närheten av denna stuga ligger det en sjö, stugan ligger tillräckligt nära sjön för att länsstyrelsen garanterat skulle neka bygglov. Men stugan är byggd innan länsstyrelsen gick bananas vad gäller byggandet på landsbygden.

Vi har alltså en sjö 20 meter från huset. Har man en sjö så nära måste man fundera på frågan om mat vid behov. Helt enkelt fiska, lagra och äta fisk. Proteintillskott!
Första steget är att få dom upp dom små fiskarna, företrädesvis aborre, som jag personligen tycker är en mycket god fisk.

Jag har en båt med en tvåtaktare av äldre modell Men jag övertygade mig själv om att jag behövde en motor, alltså gled jag in på JULA och köpte en elmotor. Inte jättebillig, men helt okej pris. Anledningen till att jag valde en elmotor istället förr en bensinmotor är flera. Den är billigare i inköp, mycket billigare i drift och den är tyst (trodde jag)

båtmotor jula.jpg

Den piper oerhört mycket, det är ett frekvent och högt pipande, ett pipande som i alla fall gör mig frustrerad och inte på så gott humör. Pipandet finns beskrivet på Julas hemsida, av andra som gjort misstaget att köpa denna motor.. Vilket jag givetvis inte hade kollat innan.

Motorn tystnar endast när den går på full effekt eller är avstängd, det senare alternativet vinner för min del.

Jag var i kontakt med en person som är mycket duktig på både motorer och styrningar av diverse elektriska komponenter.
Det han sa var att man i Julas fall valt en steglös styrning av effekten och också valt undermåliga komponenter. Därav det evinnerliga tjutandet från motorn.

Läser man vad som skrivs hos Jula ska det vara nån form av resonans från motorn. Men det är inte troligt, tvärtom är det högst orimligt. För många år sedan använde man vridpotentiometrar inom industrin som gav ifrån sig ett högfrekvent ljud. Detta byggdes med tiden bort.
Men köper man billiga saker har man fortfarande samma problem. Detta har Jula gjort i sin motor.

Andra elektriska båtmotorer har inte en steglös gas, utan den är i oftast  5 steg, då är man av med problemet.

Mitt råd

Har ni inte grava hörselskador eller hatar er själva. Köp inte denna båtmotor från Jula!

Tilläggas ska att det är den större motorn jag hade, den mindre ska tydligen ha mindre problem.

Jag har lämnat tillbaka motorn, men det fick jag bara göra efter att jag haft kontakt med Julas huvudkontor. Den lokala affären ville inte gå med på att ta tillbaka den, den skulle låta på det viset.

 

