Etiketter

, ,

Man brukar säga att har man bara bra regnkläder och bra skor klarar man sig alltid. Det stämmer delvis.
Men ett tillägg till dettta är att man kan behöva vara ”a grey man”. Man ska inte synas och då är inte tanken att man ska ha kamouflagekläder som gör en osynlig. Utan tanken är att man ska ha kläder som inte på något sätt sticker ut. Man blir osynlig genom att vara alldaglig.

En del preppers har militära kläder fast kanske i andra färger, företrädesvis svarta. Det är fullt förståeligt eftersom militära kläder är både hårt testade och genomtänkta, men dom kan sticka ut i en folksamling och göra vederbörande till ett byte.

Jag skulle personligen vilja ha den här jackan med liknande byxor som finns att beställa här.

3022756f0fb4875f9e.jpg

Men jackan visar att jag antagligen vet vad jag sysslar med i en krissituation och kan vara ett tänkbart hot.

Vad jag kommer att välja istället.

Jag har istället börjat fundera i andra banor.

Jeans är antagligen världens vanligaste byxor så det är en början. Om jag då ska ha jeans bör jag skaffa några som är lite extra.

bolt_1921.jpg

Kanske ett sånt här par som i dagsläget kostar 995:- här. Det som är speciellt med dessa jeans är inte att dom är billigare än ett par Lewisjeans utan att det är jeans för att åka motorcykel i. Dom är alltså förstärkta med kevlar och har fickor för skydd.
Det är alltså ett par byxor som tål rejält med stryk men ändå inte sticker ut.

Sen behöver man ett par skor. Vandrarkängorna som man har kan då passa bra om dom inte är för klumpiga. Men även här finns det alternativ.

x-wave.jpg

MC-skor som inte ser speciellt taktiska ut. Men även dessa är förstärkta i anklar och sula och dom är vattentäta. Tyvärr kan man bli lite plattfot i dessa skor så innersulan behöver bytas ut mot något mer bekvämt.

Vad gäller jacka så är det något åt det här hållet jag skulle välja. Det är en friluftsjacka från Fjällräven som är rätt så slitstark med många fickor. Såna här jackor används till och med bland hipsters på Södermalm där folk knappt sett en skog i verkligheten.
I Sverige sticker den inte ut i alla fall.

N-F81711-78_1.jpeg

 

Sedan behöver man något att bära sin utrustning och sin mat i, och där är en ryggsäck oöverträffad.
Problemet med ryggsäckar är att det inte finns en optimal ryggsäck. Man måste testa sig fram till en ryggsäck som passar just din rygg.

N-F27092-91_1.jpeg

Jag skulle inte välja en säck med många fickor. Dom blir tyngre utan att egentligen tillföra något. Jag använder istället olikfärgade packpåsar i ryggsäcken för att snabbt hitta det jag söker.
En avskalad säck riskerar inte heller att fastna i saker lika lätt som en säck full med remmar och utanpåliggande fickor.

Till det här behövs givetvis någon form av regnkläder. Jacka och byxa är det vanliga och finns i en uppsjö av färger och material.
Personligen avnänder jag Haglöfs LIM-serie. Dom är inte billiga. Men dom är riktigt bra med tanke på hur lätta och tunna kläderna är.
Ett alternativ är en regnponcho som faktiskt funkar mycket bättre än man kan tro. Men då måste man köpa en kraftigare modell och inte dom tunna plastpåsarna som bara funkar om man tittar på fotboll eller liknande.

Sedan tillkommer handskar, mössa, keps etc

Mina små tankar om kläder när/ om jag måste ge mig ut på vägarna som flykting.

 

 

