Etiketter

Idag sålde jag mina aktier i Lundin Petrolium samt i Securitas. Inte för att jag misstror dessa bolag utan för att jag ytterligare vill minska mitt aktieinnehav.
Börsen ligger historiskt högt och det finns rätt mycket som kan hända just nu som skulle kunna påverka kurserna negativt.

Vi har ett val i USA dom garanterat kommer att påverka börsen. Vi har ett Ryssland som slår på krigstunnorna och framförallt ett Sverige som har stora problem att få ekonomin i balans.
Det senare tror jag är det största hotet mot börsen. Regeringen, oavsett vilken det är kommer nästan säkert att höja skatterna rejält inom dom närmaste åren. Detta tillsammans med dom lika säkra höjningarna av kommunal skatt och diverse avgifter kommer att göra svenskarna fattigare. Därmed lär pengar försvinna från börsen för att täppa till hålen i plånböckerna.

Anledningen till min pessimistiska tro på ekonomin är framförallt den kostsamma invandringen som skett och som kommer att spädas på med anhöriginvandring de närmaste åren. Att det är högutbildade som kommer för att rädda svensk industri tror jag dom flesta idag vet att det är lögner. Det är lågutbildade som kommer hit. Det kommer att ta minst 2-3 generationer innan det har stabiliserat sig. Säg 40-50 år.

Till detta har vi den överbelånade medelklassen som sitter på en formidabel bomb ifråga om överbelånade bostäder.

Om det börjar rasa ordentligt är jag glad att jag nu sålde en del av mina aktier. Det finns en möjlighet att det fortsätter uppåt, men i så fall inte på grund av välskötta och undervärderade företag. Då beror det på ekonomisk doping från regering och EU, sånt brukar inte funka i längden.

