Etiketter

Jag fortsätter att testa utrustning som jag tror mig kunna ta hjälp av när jag får problem. En sak som jag införskaffat är en sk starthjälp. Egentligen handlar det om ett extra batteri som jag kan använda för att strarta upp en bil som har ett tömt batteri.

Jag har sedan tidigare en hjälpstartare som jag köpt på Clas Ohlson och den fungerar bra, men den är rätt stor och tung. Inget man gärna har liggande i bagaget på bilen.
Det är egentligen en plastlåda med ett mc-batteri i.

Starthjälp CO.PNG

Jag hittade ett alternativ som är kraftfullt och litet.

Det handlar om en liten låda med mobiltelefonbatterier. Detta är mycket kraftfulla batterier som ger en hög strömstyrka, om än under en rätt kort tid. Men det räcker oftast för att sparka igång ett strömlöst fordon.

wagan-500-amp-ionboost-portable-v8-jump-starter-usb-charger-2.png

Det är en sådan här som jag skaffat. Lådan som innehåller batteriet, laddare och ett antal kablar är inte stor. Den väger inte heller mycket.
Jag kan utan problem ha den i bagageutrymmet på bilen, eller i handskfacket om jag så skulle vilja.

Det finns ett antal in och utgångar på batteriet för att bland annat ladda mobiltelefoner. Dessutom har den en inbyggd ficklampa.

Men jag måste i ärlighetens namn erkänna att jag ännu inte startat någon bil med starthjälpen. Däremot är den använd åtskilliga gånger för att tjuvstarta en trilskande åkgräsklippare. Nu är det i och för sig en viss skillnad på en gräsklipparmotor och en 2 liters dieselmotor. Men den funkar bevisligen i alla fall..

Läser jag på batteriet ska den ge 68800 mAh vilket är mycket. Jag tror man får ta det med en stor nypa salt. Kvaliteten törs jag inte heller säga mycket om, men det känns som en  billig backup i bilen.
Dessutom vet jag inte livslängden på batteriet, men är det mobilbatterier i den får den inte laddas ur helt (vilket man inte heller ska göra med en mobiltelefon)

Hur som helst går en sådan hjälpstartare att hitta på Ebay om man söker på Jump Starter. Dom kostar runt 400kr om den kommer från Kina. Men dom lär komma från Kina även om man köper dom från ett annat land.

