Etiketter

Jag har varit i kontakt med ett stort antal människor som kallar sig preppers. En del har gjort det till en viktig del av sin vardag, andra vill inte stå med byxorna nere om det blir problem och ytterligare några lever på ställen där strömavbrott och oframkomliga vägar är en del av livet.

En gemensam sak är att personerna i fråga har ett visst kontrollbehov och inte vill drabbas av olyckor eller katastrofer utan att kunna göra något år det. Det är en sund och logisk handling med andra ord. Dom flesta är mycket noga med att inte avslöja vilka dom är (jag ingår i den gruppen) eftersom det finns en viss risk att betraktas som konstig. En annan och inte helt obetydlig sak är risken att bli rånad på sin utrustning, speciellt vid ett nödläge.
Som jag tror jag skrivit tidigare: Vilken förälder är inte beredd på att begå rätt så grova brott när deras barn svälter?

Än så länge stämmer det in på mig och vad jag skulle säga kännetecknar en prepper.

Men det finns tyvärr en stor grupp så kallade preppers som är influerade av den amerikanska formen av preppers. Tanken verkar vara att åka till sin BOL och där skjuta alla som kommer i närheten. Det är dessa personer och deras tankegångar som gör att preppers i många fall är illa ansedda.
Jag lär också ta mig till min BOL och kommer att försvara mig vid behov, men jag tänker inte skjuta folk som behöver hjälp.

Ingen kan inbilla mig att ensam är stark. En grupp är i mina ögon det bästa om man vill klara en svår situation.
Jag skulle med glädje engagera mig i en BOL-by om det fanns någon sådan.

Men för att i det längsta undvika att behöva fly till sin BOL bör man ha ett fungerande samhälle med engagerade människor. Vi behöver ha bönder, både stora och små. Vi behöver ha ett försvar och då ett värnpliktsförsvar där alla ställer upp för varandra.
Vi behöver ha lag och ordning samt moraliskt starka politiker och andra företrädare.

Men om prepper innebär att bara se till sig själv och sina egna behov, har man tappat det som kallas medmänsklighet och då vill i alla fall inte jag bli kallad prepper.

 

