Gud skapade myggorna för att inte fjällen skulle kunna tävla med himmelriket i sin skönhet!

Vi har som sagt en sommarstuga nära vatten och skog, dock inte i fjällen. Fördelarna är många, men det finns givetvis även nackdelar. Jag tänker först och främst på dom små blodsugande monster som gärna tar en del av mitt blod. Myggor! Jag och min dotter råkar dessutom tillhöra den grupp människor som drar till oss myggor mer än andra.

Jag slog till och köpte en myggfälla i juni. Min ambition är att utrota dom små blodsugarna. Nu startade jag lite för sent, fällan ska ut redan i maj för att ta hand om den första omgången myggor. Men bättre sent än aldrig.

Jag köpte en Mosquito Magnet Pioneer. Dyr som attans men gör den sitt jobb är det värt pengarna. 5995:- kostade apparaten.  Men då måste man köpa till glasflaska och lukttabletter. Dessutom köpte jag ett extra fångstnät eftersom myggorna lever ett tag i fällan.

Jag måste säga att fällan tar en hel del myggor. När vädret slog om från regn till sol och värme kläcktes det rejält med mygg.

Det har blivit ett antal tusen mygglik denna sommar. Trots det har jag fått många myggstick, många blev det….

Fällan fungerar genom att gasol förbränns och skapar koldioxid och värme. Myggor känner av koldioxid på långt håll. Dom söker sig alltså mot ett djur som andas. Dom känner också av lukten från octanol-tabletten som sitter i apparaten när myggan kommit närmare. Tabletten avger ämnet 1-octen-3-ol som avges i svett. När dom är på ett avstånd på ca 5 meter går dom på värmen för att hitta rätt. Det som skulle kunna göra fällan ännu effektivare vore att blanda in mjölksyra som myggen också kan lukta sig till.

Totalt sett gör fällan sitt jobb, men den är inte billig i vare sig inköp eller i drift. En gastub och tablett räcker i 3 veckor och måste sedan bytas. Trots det kommer jag att fortsätta använda den och hittar jag en till för ett bra pris kommer jag att utöka maskinparken. Operation utrotning pågår.

OBS: man dödar inte fågellivet genom att döda stickmyggor. Det finns många andra myggarter som lever i samma habitat förutom att dom inte suger blod.

