Etiketter

Alla som på ett eller annat sätt förbereder sig på det värsta samlar saker dom tror sig behöva framgent. En av dessa saker är bränslen. Bensin och diesel blir i ett långvarigt katastrofläge hårdvaluta.

Men, det finns alltid ett men. Bensin är i dag inte bara bensin. I princip alla bensin man idag kan köpa innehåller etanol, alltså ren sprit. Det finns fördelar med detta. Dels är etanol miljövänligare än en oljeprodukt som bensin faktiskt är. Dels slipper man isproppar som tidigare var vanligt när bensinen inte innehöll etanol.  Isproppar bildades av att små mängder vatten frös till is och satte igen spridare och förgasare. Etanol är till 100% blandband med vatten och fryser inte till is.

Nackdelar

Men nu till nackdelarna. Etanol är hygroskopiskt, det tar åt sig vatten från omgivande luft och tappar därmed i styrka. Brinner därmed sämre. Vattnet gör dessutom att risken för rost ökar eftersom vatten binder syre.

Etanol bryter också ner gummit i slangar och packningar. Det innebär att en motor som står stilla länge med bensin i sig kan bli svår eller omöjlig att starta när förgasaren är full av gummirester. Det här blir givetvis ett problem om man har ett elverk stående i reserv. Problemet slår också igenom på motorsågar, utombordare etc som står långa perioder.

Ett alternativ och lösning på problemet är att använda så kallad alkylatbensin som egentligen inte är bensin utan ett konstgjort alternativ. Många som jobbar med motorer som står långa perioder låter motorn gå på alkylatbensin innan motorn ställs undan. Ett sätt att undvika problem.

Själv har jag alltid använt alkylatbensin till röjsåg och motorsåg, aldrig några problem.

(den senaste tiden har jag skrivit inläggen på mobilen, resultatet bli rmed andra ord därefter) Så länge vi är i stugan blir det på detta sätt.

Annonser