Etiketter

,

Nu är midsommar över och dom flesta ser semestern närma sig. Hela landet, hela norden går på sparlåga när värmen och solen gör sitt intåg.
Men i år hade vi den spännande omröstningen i Storbritannien att prata om över sillen och nubben.
Det blev något oväntat Brexit som vann. Storbritannien vill lämna EU, i alla fall folket vill lämna EU. Den styrande eliten lär inte vara lika glada, många fina jobbchanser som försvinner.

När jag läser ett allt mer urflippat Aftonbladet med allt mer urflippade journalister förundras jag över vilken planet dom bor på. Dom har bevisligen problem med att ett annat land har demokrati, något inte Sverige har i samma utsträckning. Våra val är bara rådgivande.
Aftonbladet verkar alltså hylla diktaturer, vilket Karin Pettersson på Aftonbladet visat många gånger i sin stora beundran av Stalin.

Om Storbritannien lämnar EU eller ej är en i allra högsta grad demokratisk fråga. Ska makten utgå från folket, eller ej.
Även Sverige har detta inskrivet i grundlagen, fast det inte tillämpas.

Personligen är jag kluven i fråga om EU. Jag gillar inte överstatlighet när någon som inte vet vad dom pratar om ska bestämma vad andra ska tycka, tänka och göra.
Däremot gillar jag fred och fri handel.
En handelsunion som var själva grunden gillar jag. Inte ett europeiskt land med en regering där insyn inte finns.

Om nu jounalisterna kan inse att engelsmännen röstar efter sitt liv och sitt land skulle antagligen rapporteringen bli något annorlunda. Jag tror inte att någon som röstade hade någon tanke på om svenskarna var för eller emot att Storbritanninen skulle lämna EU. Allra minst brydde dom sig om vad journalister på en svensk skvallerblaska som Aftonbladet tycker om resultatet.

Aftonbladet kan väl på ett sakligt sätt försöka förklara det här istället. Något som faktiskt betyder något för folk i det här landet.

bilbränder.PNG

Anlagda bilbränder har ökat med 276% på 17 år.

