Etiketter

, ,

Det är nu nära till sveriges rätta nationaldag, midsommarafton. Vi har firat midsommar i minst 1000 år. Och Sverige har inga traditioner påstod Fredrik Reinfeldt.
Nu är förvisso Reinfeldt en narcissistisk psykopat, men lite historia borde han ha hunnit läsa.

Vi åker givetvis till våran BOL, eller sommarstuga som man också kan kalla den. Mycket till BOL är det inte i dagsläget. Ett skapligt matförråd är allt än så länge (men nu kommer midsommarafton med släkten på besök, det lär minska en del). Men det är i alla fall en tillflyktsort som ligger långt borta från storstaden.

När vi nu inreder och och piffar upp vill vi givetvis ha lite saker som är snygga att sätta på hyllor etc. Man kan sätta upp en porslinskatt eller något annat som köpts in på en hipp inredningsbutik.
Men man kan också inreda med (i mina ögon) snygga saker som faktiskt har ett användningsområde. På bilden nedan finns det en stormlykta, ett fotogenkök och en symaskin. Alla av äldre årgång och dom funkar fortfarande. Dom funkar dessutom även om det är strömavbrott. Dessutom är dom bra mycket snyggare än en porslinskatt. Jag har samlat på mig fler prylar i samma genre, så det finns mycket att pyssla med.
Den som är insatt ser att strumpan saknas i stormlyktan, den gick sönder under transporten. Men jag har fler.

B04A5648.jpg

Så varför inte inreda med vackra saker som faktiskt har en funktion? Vi har nu börjat göra detta och lär fortsätta i samma anda. Mer bilder lär komma när jag får lite tid över.

Med detta får jag önska alla en riktigt trevlig midsommar i gammal god tradition. Med andra ord. Grillat kött, sill och potatis, nubbe, regnskurar och alldeles för mycket mygg.

 

 

