Etiketter

Jag vill slå ett slag för tidningen Helahälsingland som man hittar på nätet. Jag har personligen inga kopplingar till Hälsingland, förutom en kusin som bor någonstans i närheten av Söderhamn, tror jag.

Men tidningen Helahälsingland har en hel del läsvärda reportage. Dom verkar inte heller vara rädda för att sticka ut hakan från tid till annan. Struntar man i lokalnyheterna hittar man ofta lite smått och gott i den tidningen.

Det som nu fångat mitt intresse är något som jag tror är viktigt i vår nära framtid, odla mer av sin egen mat!
Anders Persson som är initiativtagare och kursansvarig kommer att driva en utbildning som heter Småbruk-ekologisk odling berättar han för Helahälsingland.
Han betonar också att det inte handlar om något Gröna Vågen projekt. Det kommer att handla om ett sätt att bli deltidsjordbrukare och kunna odla mycket av sin egen mat.

Anders berättar om en statlig rapport som kom för två år sen, som visar att om 50 procent av importen av fossil energi till Sverige skulle upphöra, vilket kan ske inom en rätt snar framtid, skulle vi ha en akut livsmedelskatastrof.

Detta har jag snuddat vid några gånger, bla här. Vi får mycket stora problem om oljeimporten sviker.
Bloggaren Cornucopia? har många gånger tagit upp problemställningarna vid ett bortfall av oljan. Väl värt att läsa.

Anders säger vidare till Helahälsingland:

– Det handlar om att skapa nya former för jordbrukande. Min dröm är att man ska kunna bo i lägenhet i stan men ha en bit mark på landet där man går ut och gör sina timmar. Att man ska kunna leva ett modernt liv fast man producerar mat i större skala, säger han.

Detta är något som ligger helt i min smak! Vi behöver inte återvända till gamla tiders bondesamhälle utan kan fortsätta att bo i avgasernas storstäder och ändå skapa en resistens mot svält. Dessutom är jag övertygad om att hälsan förbättras av att odla sin egen mat, rejält!

Nu till utbildningen som finns att hitta här. Utbildningen sker i Söderhamn, men kommer att bedrivas till största del på distans.

Kursbeskrivning

En ettårig vuxengymnasial pilotutbildning där studierna bedrivs på halvtid/distans. Vi har fysiska träffar i Söderhamn en gång i månaden (fredag-söndag). Övrig tid ägnar du åt egna studier, praktik och praktiskt och teoretiskt arbete i ett eget projekt. Du behöver inga förkunskaper men gärna ett starkt intresse för grönsaksodling och lokalt hållbarhetsarbete.

Nu handlar det om en pilotutbildning. Man kommer att testa om det fungerar att driva denna sorts utbildning och om intresset är tillräckligt stort.
Anmälningsdatum är senast 20/5-2016 och utbildningen startar i augusti.

Fler liknande initiativ kan mycket väl bli räddningen för vårat land och dom som bor här.

