Etiketter

, ,

Jag har till och från ägt en del aktier i diverse bolag.
Jag tänker inte ge några råd om vilka aktier du ska köpa, det är det bästa sättet att göra sig ovän med någon. En aktie går inte längre endast upp eller ner beroende på sina egna styrkor eller svagheter. Det beror också på omvärldens nycker. Ett uttalande från någon riksbank kan räcka för att sänka alla kurser med flera procent.

Men med dagens extremt låga räntor går det inte att få någon avkastning på ett bankkonto. Ett bra konto i en nischbank täcker knappast ens vad inflationen äter upp av värdet på pengarna.
Aktier är det enda som i dagsläget ger mer!

För ett litet tag sedan köpte jag aktier i Securitas. För att vara ärlig, jag var så cynisk att jag köpte aktierna direkt efter attentaten i Bryssel.
Att jag köpte aktier i ett företag som sysslar med säkerhet är inte konstigt. Det saknas i runda tal 10 000 poliser i Sverige och avhoppen och missnöjet bland poliser är mycket utbrett.
Brottsligheten ökar kraftigt, framförallt olika former av våldsbrott.
Antalet anmälda sexualbrott har till exempel fördubblats på 10 år.

statistik våldtäkt.PNGKälla: Brå

En del påstår att det beror på en ökad benägenhet att anmäla, poliser jag pratat med säger att det inte är så. Tvärtom så minskar benägenheten att anmäla brott överlag, speciellt i dom så kallade utanförskapsområdena. Anledningen att vissa vill förminska bilden av en ökad brottslighet är politisk och har inget med verkligheten att göra. DN är ett typexempel på en tidning som försöker förminska att brottsligheten ökar i någon form av missriktad godhetsiver. Man kan också säga att DN ljuger för att ta politiska poäng.

Att jag i bilden ovan tar upp anmälda brott beror på att brott måste utredas och detta tar resurser. Dessutom är sexualbrott tyvärr svåra att få en fällande dom i.

Vi har alltså få poliser som i många fall är bakbundna av ledningen. Brottsligheten ökar inom dom flesta områdena.
Dessutom tar oroligheter på flyktingmottagningarna upp i princip all polisiär verksamhet i vissa kommuner.
När nu polisen dessutom ska ta hand om gränskontroller och avvisa upp till 80 000 personer funkar det inte längre.

På detta ska vi lägga dom överhängande riskerna för ett terrorattentat.

Detta är anledningen att jag köpt Securitas. Polisen har inte en chans att klara av sitt uppdrag.
Vilka som kommer att få rycka in och ta en stor del av arbetsbördan är inte svårt att räkna ut, privata företag som arbetar inom säkerhetsbranchen!
Securitas är ett stort globalt säkerhetsföretag som förvisso har en hel del att förbättra, men potentialen är stor.

Men, kom ihåg… detta är inget köpråd!
Detta är mina tankar vid ett inköp av en aktie.

Securitas kan ha en massa lik i garderoben. Bostadsbubblan kan spricka. Kina kan få ekonomiska problem (vilket dom redan har). USA kan ställa in betalningar. EU kan brytas upp. Det kan utbryta ett krig.
Risken i aktiemarknaden är idag stor och att ge sig in i aktiemarknaden när den är så högt värderad är en chansning.

OBS: bara för att jag skrev detta om Securitas dyker dom nu på morgonen, -3,25% alldeles nyss. 09:51

 

 

