Etiketter

,

En BOB är en Bug Out Bag. Den väska som man har förberedd och bara kan rycka åt sig om man hastigt måste lämna sitt hem. Tanken för många är att man ska klara sig i 72 timmer på egen hand, eller tills man når sin BOL (Bug Out Location).
Jag tror personligen att 72 timmar är alldeles för lite.

Jag har ingen färdigpackad BOB, jag har funderat och skrivit lite, men jag har inte packat någon. Jag är dessutom av åsikten att Bug In är förstavalet. Jag jobbar på en BOB, men den har inte högsta prioritet.

Nu till elektronik. Jag är precis som dom flesta andra i det här landet beroende av elektronik. Till viss del är det självvalt och andra fall mer eller mindre påtvingat.
Kommer jag nu till läget att jag måste ge mig av lär internetbankens inloggning vara ett mindre problem. Problemet lär vara att få mat, dryck och värme för dagen. Men elektronik underlättar livet och blir ändå en viktig del i en BOB.

 

Det här är den elektronik som jag planerar att ta med mig i en BOB. Det kommer att bli lite av ett reklaminlägg för Banggod eftersom jag köpt en del från det stället.

IMG_6276.JPG

  1. 20w solcell, hopvikbar.
  2. Xtar batteriladdare för 2 batterier.
  3. Ficklampa Olight S15r
  4. Romoss batteribackup 5000mah (den vita i mitten till vänster)
  5. En liten radio med FM, AM, MV
  6. Låda med 4 uppladningsbara batterier. 2 AA och 2 AAA.
  7. Seagate extern hårddisk på 2 Tb. (framförallt för mina foton)
  8. Sandisk, USB-minne på 64Gb med alla viktiga dokument inskannade. Krypterad.
  9. Pinmei batteribackup 10000mah (den grå längst ner till vänster)
  10. USB-kabel med möjlighet att koppla mot vägguttag eller bil.
  11. Hörlurar till mobilen, ett måste om man ska kunna lyssna på radio.
  12. Mobiltelefon Nokia 1020

Vad jag valt och varför ska jag nu försöka att förklara.

Mobiltelefon

Många som funderar i mina banor väljer en enkel telefon med bra batteritid, vilket låter vettigt.
Men jag väljer en smarttelefon, som tyvärr har dålig batteritid. Men den har andra fördelar.
Den telefon jag använder är en Nokia 1020. Jag har haft den i många år och den krånglar inte.
Fördelarna som jag ser det med en smart telefon är en bra GPS och möjlighet att ladda ner kartor för att använda offline. Det funkar även vid ett strömavbrott när relästationerna går ner.
En kamera! Jag använder den ofta och kvalitén är bra. Den är min minnesfunktion många gånger, jag slipper block och penna.
Inbyggd radio. Jag har en annan radio med mig, men det är bättre med två.
Jag kan lägga in anteckningar i telefonen vid behov. Den innehåller också en miniräknare och alla program jag vill ha via appar.
Laddningskabeln är en USB-micro som är en standardkontakt för min utrustning.

Det ovanstående stämmer överens på dom flesta telefonerna så det går att välja fritt, förutom iPhone som använder en annan laddningskabel. iPhone går därmed bort om jag skulle skaffa en ny telefon.
Antagligen vore en Android-telefon ett bättre val och det blir nog en sådan när jag måste byta.

Utrustning

Tanken med min packning är att dom två batteribackuperna ska ge mig tillräckligt med energi för att ladda telefon, batterier via den tillhörande batteriladdaren och radion (radion har ett inbyggt batteri som går att ladda via usb-laddare). Att jag har två batteribackuper är dels som reserv ifall en skulle sluta att fungera, men också på grund av att det finns två uttag på solcellspanelen. Ligger jag stilla i strålande sol kan jag faktiskt ladda båda samtidigt.
Batteribackuperna laddar jag antingen via vanliga uttag i väggen eller bilen, alternativt via solcellspanelen som ska ge 20 watt enligt tillverkaren. Solcellspanelen blir på sätt och vis hjärtat i systemet om strömmen är bruten.

Jag kan om jag vill koppla både mobil och batteriladdare direkt till solcellspanelen, vilket jag lär göra om batteribackuperna är fulladdade och jag har möjlighet att ladda andra saker.

Batteribackup är en riktigt vettig sak att ha med sig. Det finns en uppsjö av märken, storlekar till olika priser. Vilka som är bäst och sämst vet jag inte, men den dåliga erfarenhet jag har är att kontakterna för USB är en svag punkt. För övrigt har dom jag testat fungerat bra. Men jag har inte kollat om någon av dom håller måttet vad gäller lagrad kapacitet.

Jag har givetvis testat så att funktionerna fungerar. Fungerar gör det också att ladda batterier i batteriladdaren via batteribackup. Se bilden nedan.

IMG_6259.JPG

Batterierna som laddas på bilden är dels ett vanligt AA-batteri, men det större är ett sk 18650 batteri på 3,7v och 3000mah.
18650 batterier är än så länge ovanliga i Sverige även om dom går att hitta. Speciellt ficklampor kan ha nytta av dessa kraftigare batterier.

Batteriladdaren är inköpt på Banggood och tar det mesta i batteriväg, i alla fall vad gäller stavbatterier där AA och AAA räknas in.

1451463363806228765.jpg

 

Batterierna som laddaren klarar av att ladda är: 10440/ 14500/ 14650/ 16340/ 17500/ 17670/ 18350/ 18500/ 18650/ 18700
/ 22650/ 25500/ 26650 li-ion battery, AAAA/ AAA/ AA/ A/ SC/ C/ D Ni-MH battery.
Som sagt det mesta i batteriväg av både kända och okända batterier. Dessutom använder laddaren en vanlig mobilladdare vilket jag ser som en stor fördel.

Nu siktar jag in mig på att endast har utrustning som klarar AA eller AAA eller deras motsvarande i 3,7v. Dessa batterier går oftast att få tag på eftersom dom säljs på dom flesta affärer.

Ficklampan som jag har med mig Olight S15r går att använda med AA, men också med det starkare batteriet 14500 som är på 3,7v, och det senare batteriet följer med lampan vid inköp. Skillnaden på ljus är markant och 14500 är uppladdningsbart. För övrigt kommer alla batterier jag har med mig att vara uppladnigsbara, givetvis.

S15R-front-angled.jpg

Eftersom clipsen på lampan är vänd enligt bilden går den utmärkt att fästa på skärmen till en keps, den funkar då som en pannlampa.

Förresten så är motsvarande batteri för AAA, 10440 och är också på 3,7V.

Radion som jag har med i packningen är jag osäker på var jag köpt. Jag är inte heller riktigt säker på kvalitén och den lär bytas ut om jag hittar någon med passande prestanda som inte är för stor. Radion i det här fallet klarar FM/ MW/ AM vilket jag uppskattar. Den går också att köra från en mobilladdare vilket gör att jag kan koppla den till batteribackuperna eller solcell. Batteriet i radion är för övrigt uppladningsbart.
Men det är svårt att hitta vanliga radioapparater idag, mobilerna har tagit över marknaden även där. Tråkigt!

Kommunikationsradio är något som jag inte har med mig. Framförallt eftersom jag är alldeles för okunnig.

Den stora fördelen med att ha med sig kommunikationsradio är möjligheten att hålla kontakt med varandra eller andra även när mobilnätet har lagt av. Nackdelen är den begränsade räckvidden och att alla på samma frekvens hör vad man säger.

En kommunikaionsradio som ibland lyfts upp är BaoFeng UV-5R+. Radion ska vara bra och billig och det finns mycket delar till den. Den går att hitta på Amazon eller diverse kina-siter. Den ska dock behöva programmeras vilket inte ska vara helt enkelt, sägs det.

Om jag köper en kommunikationsradio får jag återkomma. Mitt problem är att jag inte hittar något användningsområde i dagsläget, och jag vill gärna ha nytta av det jag äger utan att det har inträffat en katastrof.
518POtB0I8L.jpg

Det som jag inte har skaffat ännu är en vattentät förpackning för utrustningen, för är det något elektronik inte gillar så är det kortslutningar. Vatten brukar vara en bra källa för just kortslutningar.

