Etiketter

Jag har köpt en Musli som heter Urkraft Granola. Det är en dyr Musli som tillverkas av Finax.

Granola-Melon-hampa-cashew-kanel.jpg

Men en sak som slog mig när jag tittade på förpackningen är att dom propagerar för att den innehåller vitamin B12. Den vitamin som veganer brukar lida brist på (bland annat).
Som dom flesta (önsketänkande) vet går det inte att tillgodogöra sig vitamin B12 som kommer från växtriket.

Som man skriver på en vegan-site:

Det B12 som finns i kött, fisk, äggula och mjölk är tillverkat av bakterier som förekommer naturligt i djuren.
Även människan har bakterier som producerar B12 men kroppen kan dock inte tillgodogöra sig detta. Orsaken är att ”B12-bakterierna” finns i tjocktarmen (slutet av matsmältningssystemet) medan upptaget av B12 sker i tunntarmen, som anatomiskt ligger före tjocktarmen. Kor (idisslare) kan tillgodogöra sig bakteriesyntes av B12 i tarmen. Enmagade växtätare bland djuren får sitt B12-behov tillgodosett genom att äta sitt eget exkrement.

Fortsättningen är:

Det är mycket svårt att finna veganska livsmedel som innehåller B12. Vissa produkter som tidigare framhållits som goda källor till B12 har visat sig innehålla inaktiva former av B12 som kroppen inte kan tillgodogöra sig. Dessa analoger (det vill säga den inaktiva formen) kan till och med inverka negativt på B12-absorptionen, genom att binda till B12-receptorerna som därmed blockeras och förhindrar att eventuellt närvarande aktivt B12 inte får tillträde till receptorn och därmed inte kan absorberas.

Det här stämmer och är en av anledningarna till att jag skrev det här och det här.

Men för att återkomma till min musli. Det står på förpackningen att den innehåller vitamin B12.
Frågan är då om det är den verksamma sorten av vitamin B12? Det framgår inte på förpackningen!
Jag misstänker att man med omslaget och priset riktar in sig på medvetna veganer i framförallt storstadsmiljöer, typ södermalm i Stockholm. Jag vet inte hur medvetna dessa veganer är om tillgång och upptag av vitamin B12, inte alls skulle jag tro efter att ha varit i kontakt med dessa grupperingar.
Om inte rätt vitamin B12 är tillsatt kommer ännu fler att bli lurade och därmed sjuka när dom tror att dom stoppar i sig bra saker.

Jag har därför kontaktat Finax ett flertal gånger för att få svar på om det är den overksamma formen av vitamin B12 eller om vitaminen är tillsatt i efterhand. Men svaren lyser med sin frånvaro.

När man talar om trollen…..

Uppdatering 2016-03-22 Jag fick idag ett svar från Finax, där man bland annat skriver:

Vi har skickat våra råvaror på analys och resultaten visar att tex. havre och korn innehåller B12.

Med andra ord innehåller inte denna musli, vitamin B12 som kroppen kan tillgodogöra sig. Falsk marknadsföring eller okunskap. Det spelar egentligen ingen roll utan problemet är att folk kan bli sjuka om dom bara läser på förpackningen och tror på detta.

PS: muslin är inte ens god! Tillverka en egen istället där ni kan styra över innehållet.

 

