Etiketter

,

En BOB (Bug Out Bag) är för många detsamma som prepping. Det är den förberedda väska man rycker åt sig när man ska fly fältet.

Personligen tycker jag att Bug Out är den sista utvägen, inte den första och viktigaste. Jag förklarade här hur jag tänkte i frågan om Bug In/ Bug Out.

Det ena utesluter dock inte det andra. Att göra i ordning en BOB är en vettig förberedelse och en bra genomkörare på vad man behöver och vad man kan behöva i en krissituation. Jag har tidigare skrivit om min packning när jag fjällvandrat. En sådan packning kanske inte är optimal vid en Bug Out eftersom man troligen kommer att röra sig i bebodda trakter. Men ska man ta sig genom skog och mark är det definitivt en packning som fungerar.

Men den här gången har jag tagit upp den nya biltemakatalogen och kollat vad dom har för utrustning och vad jag skulle kunna sätta ihop för att få en fungerande BOB.
Jag tycker kanske inte att dom saker jag hittar på Biltema är ”top of the line”. Men det är ändå förvånansvärt bra saker dom säljer, och priserna är ofta hälften eller ännu mindre än vad jag skulle ha fått betala för märkesutrustning.
Med andra ord, ett bra alternativ.

Jag kommer på skoj att försöka sätta ihop en BOB som ska vara lätt och billig. Detta utan att den är alltför dålig.

Bära och Bo

  • Ryggsäck 65L, 2kg  Kostar 449:-
  • Kupoltält Roskilde 1,5kg 199:- Det här är troligen ett dåligt tält (partytält), men tyngden på övriga är för hög. Man ska trots allt bära utrustningen.
  • Sovsäck 1,7kg 249:-
  • Liggunderlag 0,2kg 49,90:-

Laga mat

Första Hjälpen och bra att ha med

Verktyg

Det blev en total kostnad på 2500:-. Vikten hamnar på 9kg för detta, sedan tillkommer mat, kläder och annat som man vill ha med sig.
Jag hittade inte heller något för vattenrening i katalogen så det blir till att koka vattnet, vilket tyvärr kommer att förbruka spriten till spritköket rätt snabbt.

Nu är det här på intet sätt det som jag kommer att packa i en BOB eftersom jag redan har en massa utrustning.
Men det var en liten rolig övning i alla fall och min känsla är att biltema verkar satsa allt mer på utrustning av det här slaget.

Jag har ett mål att sätta ihop en BOB, men den finns bara på papper ännu och jag vill veta att sakerna funkar tillsammans. Sedan är det alltid så att minimal utrustning är bättre, den ska bäras från A till B.

