Etiketter

,

När får man bära en kniv och vilken ska man ha?

Enligt polisen gäller följande:

Lagstiftningen inom det här området behandlar knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.
Exempel på sådana farliga föremål:

  • stiletter
  • springknivar
  • butterflyknivar
  • sablar
  • svärd
  • kaststjärnor
  • karatepinnar
  • knogjärn

Efter att en kvinna blivit friad i Högsta Domstolen tog man fram en lista av typfall när det är okej att bära kniv på allmän plats. HD skriver följande:

I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet. Också en mindre slidkniv, t. ex. en morakniv, kan godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning. Detta gäller dock i regel inte vid exempelvis nöjestillställningar eller idrottsevenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas eller uppehåller sig.

Det är okej att bära en ändamålsenlig kniv:

  • Jägare och friluftsfolk inkl scouter. Dessutom är det tillåtet i skola under slöjden.
  • Hantverkare
  • Om man köpt en kniv som man ska ta med sig, antingen hem eller som present till någon annan.
  • På picknick
  • En fickkniv i dom flesta fall.
  • I ett fordon, i de flesta fall.

Det är inte okej med en kniv:

  • Vid stora tillställningar såsom idrottsevenemang, konserter eller andra tillställningar där många träffas.
  • På krogen
  • Att ha med sig kniv vars syfte är att försvara sig.
  • Det är inte okej med stiletter, kaststjärnor, svärd etc på allmän plats. Det är inte heller tillåtet att bära med sig ett basebollträ om man tänkt använda det till självförsvar.

Att ha en kniv på sig innebär alltså inte att man är detsamma som en grov brottsling.

Det har gått en del rykten om att kniven inte får vara mer än en viss längd. Något sådant har jag inte hittat.
Det handlar istället om att en kniv ska användas till det den är anpassad för. En elektriker bär oftast på en morakniv (i storlek) vilket är helt i sin ordning. Men det är inte okej för elektrikern att gå på krogen med sin morakniv, om han inte måste använda sin yrkesutövning på krogen. Alltså avhjälpa ett elektriskt fel eller liknande.

Det är också så att om man köper en kniv på en affär måste man ha möjlighet att ta med den hem utan att bryta mot lagen.

Nu kommer man till den svåra frågan, vad är en pennkniv, med andra ord, vad är rimligt att bära på sig? På detta finns inget entydigt svar vad jag kan hitta, utan det bedöms säkert från fall till fall. Givetvis beror det på tillfälle. På krogen är inget tillåtet, vid grillning i skogen är det mesta tillåtet.
Men det som för mig är mest intressant är vad jag kan ha i min ficka normala dagar.
Den lilla information jag hittat om pennknivar på wikipedia säger inte så mycket.
Men när jag sökte efter bilder på nätet kopplade till pennkniv dök det upp en hel del, jag får anta att det ger en hänvisning om vad som är okej att bära.

fallkniven-u4-folder.pngladda ned (2).jpgimage.jpg

Jag bär i princip alltid en kniv på mig. Jag använder den dessutom varje dag.

IMG_0462.jpgDet är en SOG Flash 1, som jag ofta använder.

Den är 146mm lång när den är utfälld vilket jag tycker är perfekt längd. Vore den längre skulle den vara lättare att jobba med, men den skulle också dra till sig mer uppmärksamhet och ta mer plats i fickan. Den är inte jättedyr, men kvalitén känns bra. Den har en bladspärr vilket man ska ha. Ingen blir lycklig om knivbladet plötsligt fälls ihop och man har fingrarna i vägen.
Nu är detta ingen kniv att fälla träd eller jaga grottbjörnar med, men det är inte heller tanken.
Det som skulle vara bra vore en annan färg, neonrosa kanske. Den skulle i så fall se mindre farlig ut.

Alltså bör en pennkniv/ fickkniv vara okej i de flesta fallen. Man bör välja en som inte ser ”aggresiv” ut, typ militärt tema.
Kniven bör alltså vara i en lättsam färg (inte svart, mörkgrön) och den ska inte vara för stor, jag sätter maxgränsen vid 16-17 cm i utfällt läge.

Vilka märken och vilket material man vill ha beror på användaren och dess användningsområden.

