Etiketter

Lite prylspaning blev det igår. Tillbehör för en BOB (Bug Out bag)

I alla packningar som redovisas finns det massor med saker, men jag har nog inte sett någon hjälm i packningarna. En hjälm är, om inte tung så är den skrymmande. Många anser inte heller att en hjälm är något att ha.
Men får man något i huvudet så är risken stor att man är uträknad en lång tid framöver. Ska man dessutom förbereda sig för ett liv när civilisationen inte är sig lik är en hjälm bra att ha. Att gå in i ett halvt fallfärdigt hus för att söka efter något ätbart kräver en hälm anser jag.

Men om nu en hjälm är skrymmande hur gör man då?
Man kan ta en kraftigt isolerad mössa, det kan funka.

Eller också tar men en sådan här:

131018ECBloom.jpg

Det är en hjälm, men den tar inte mycket plats när man förvarar den så här:

131018ECBloom1.jpg

Den är dessutom lätt att hantera:

131018ECBloom3.jpg

Tyvärr har jag ingen aning om var jag ska kunna köpa den. Den finns på en japansk sida så jag gissar att den är tänkt för jordbävningar, vilket Japan har mycket av.

Men jag hittar inget vettigt sätt att beställa en. Den skulle vara lite rolig att ha.

Nu är det här lite humor från min sida. Kryddat med en gnutta allvar.

