Etiketter

Min blogg är inte tillräkligt spretig (ironi) så jag tänkte lägga in ett recept här som baseras på bacon.

Det finns en sanning om bacon!

”bacon passar till allt och allt blir godare med bacon”

Bacon-chutney

Som alla vet passar bacon till allting. Jag satt och surfade på nätet när jag hittade ett antal recept på bacon-sylt. Eftersom bacon är så fantastiskt måste jag helt enkelt testa ett av dessa recept. Om man ska kalla det sylt, marmelad eller som jag skriver chutney är upp till betraktaren. Det beror delvis på hur man gör den, men i mitt fall får den heta bacon-chutney.

Den här bacon-chutneyn går att äta till nästan allt. Ät den direkt med en sked, ät den på en smörgås, till stekt ägg, till pannkaka eller varför inte på en hamburgare? Troligen den godaste hamburgaren, någonsin!

Bacon-chutney, recept

420g (3 Paket) bacon, skuren i små bitar

2 små söta lökar, eller en stor, skalad och fint hackad

1,2dl  ren lönnsirap

0,6dl  balsamvinäger

2 tsk Worcestershiresås

2 msk dijonsenap

Nymalen svartpeppar

Kosher salt (större saltkorn än vanligt salt, det gör att saltet binds långsammare. men vanligt salt fungerar bra)

Använd gärna en gjutjärnspanna för att få ett extra tillskott av järn, det skadar aldrig. Sätt temperaturen på medelhög till hög värme.

Lägg i bacon och stek 15 till 20 minuter under omrörning, tills den börjar bli knaprig och brun.

När baconen börjar bli klara kan man välja två vägar. Antingen häller man av fettet för att få chutneyn mer ”torr”, alternativt behåller man fettet men den blir då lite hårdare att använda (fettet hårdnar när den kallnar, men man behåller mer smak). Ska man använda chutneyn på en hamburgare eller annan varm mat föreslår jag att man behåller fettet.

Sänk värmen till medel-medelhög. Rör i lök och stek 8 till 10 minuter eller tills löken är mjuk. Lägg i ingredienserna; lönnsirap, Dijonsenap, vinäger, Worcestershiresås, salt och peppar. Rör i halv kopp vatten och koka upp. Minska sedan värmen till låg och låt sjuda under omrörning. Koka ca 1 timme, till dess att chutneyn är glansig och har en sirapsliknande konsistens.

IMG_6249.JPG

Låt svalna i 20-30 minuter. Vill man ha konsistensen mer puré-liknande häller man allt i en mixer och låter det mixas en kort stund.

Förvaras i en lufttät behållare. Servera vid rumstemperatur.

Njut!

bacon shutney.jpg

 


Jag vet att WHO har varnat för processat kött, vilket bacon är. Jag vet också att dom som tolkat rapporten för att sedan skriva om den i svensk press nästan uteslutande har kopplingar till PETA, Djurens rätt etc.
Rapporten feltolkades medvetet så till den grad att WHO var tvungna att ta tillbaka mycket av det som skrevs.

Men en överkonsumtion av processat kött, eller annan mat för all del, kan orsaka sjukdom!

 

