Etiketter

,

Jag vill inte föreslå eller fördöma alternativ medicin, jag är alldeles för okunnig om alternativ medicin. Men jag har rätt bra kännedom om det vi idag normalt kallar medicin.

Det finns kurer inom alternativ medicin som fungerar och kurer som bara är hokus-pokus.
Men även kurer som inte har någon som helst effekt kan faktiskt fungera eftersom placebo-effekten inte är att förringa. Väldigt många blir bättre av att äta ”sockerpiller” när man tester nya läkemedel. Ofta kortvarigt, men ändå.
Homeopatmedicin är ett sådant fall där tron kan förflytta berg. Alltså folk som tar homeopatmedicin blir friskare för att dom tror att dom ska bli friska.
Ingen kan inbilla mig att en verksam beståndsdel fortsätter att vara verksam när den spätts ut motsvarande 1 droppe i Atlanten. Det är helt omöjligt att hitta en molekyl av den droppen i ett senare skede. Och, Nej, vatten har inget minne!
I så fall skulle vattnet komma ihåg en massa saker förutom den droppen som det inte längre finns något spår av.

Det jag nu tänkte testa är Kolloidalt Silver.
Kolloidalt silver är verksamt tack vare silverjoner som är löst i vatten. Det finns med andra ord en verksam beståndsdel i kollodialt silver, men hur bra är det och till vad?

När/om SHTF (Shit Hit The Fan) kommer det ganska omedelbart att bli brist på läkemedel.
Vi pratar om några dagar innan vissa läkemedel tar slut hos apoteken. I en rapport från Åkeriföreningen 2011 skriver dom att apoteken i princip stänger redan dag 2 om lastbilarna slutar rulla. Så känsligt är läget!
Dom som behöver livsuppehållande läkemedel bör ha ett lager hemma så att dom klarar sig minst 3 veckor. Det är den tid jag kan tänka mig att allt ligger nere vid till exempel en kraftig snöstorm.
Personligen skulle jag ha 3-6 månaders lager, om jag hade det behovet av något läkemedel.

Antibiotika
Antibiotika är något som snabbt kan visa sig vara livsavgörande. Vid en större kris kanske det inte ens går att få tag på, det kommer troligen att vara något av det första som tar slut. Med andra ord är antibiotika något som är bra att ha på hyllan, eller hur?
Ett problem är att det är svårt att lagra antibiotika. Hållbarheten är begränsad.
Det finns dessutom många olika sorter av antibiotika som verkar på olika sätt. Det gäller att använda rätt antibiotika till rätt infektion.
Nu finns det förvisso bredspektrumsantibiotika som fungerar på flera olika bakterier. Men det finns å andra sidan bakterier som har blivit resistenta på grund av den stora mängd antibiotika som skrivits ut under åren. Dom kraftigaste bredspektrumsantibiotikan är något som sjukhusen idag håller hårt, man vill inte skapa resistens mot den antibiotikan.

Hur som helst blir det ett problem med antibiotikan om vi hamnar i ett katastrofläge.

Alternativ till antibiotika

Det finns massor av naturliga bakteriedödande ämnen.  Honung, vitlök, kokosolja, ingefära för att nämna några.
Alla dessa är bra men dom är ytterst svaga. Den största fördelen är att det till exempel går att få tag på honung även om apoteken klappar ihop.
Sedan finns också kolloidalt silver som är bakteriedödande och har använts länge.

Över till Kolloidalt silver.
Kolloidalt silver är ytterst små silverpartiklar som ligger i en lösning av sterilt vatten (oftast). Silverpartiklarna är så små att dom inte faller till botten (sedimenterar).
Vi pratar här om nano-partiklar.

Silver har använts under en väldigt lång tid eftersom man redan under romartiden upptäckte att vatten höll sig fräschare om man lagt ett silvermynt i vattenkärlet (vilket motsägs i nyare rapporter, men det fungerade tydligen förr?). Nu är inte ett silvermynt detsamma som kolloidalt silver, men dom lär båda vara bakteriedödande.

Ett problem som jag upptäckte när  jag försökte läsa på om kolloidalt silver är bristen på information. I Sverige finns det förespråkare, oftast säljare och brukare av kollodialt silver. Att säljare är positivt inställda är en självklarhet. Att brukare är positiva kan ha att göra med placeboeffekten, eller att det fungerar som det var tänkt.

Sedan finns dom negativa som är förvånansvärt få ändå. Men det är personer som sitter på mycket kunskap, antar jag.

Livsmedelsverket skriver följande om kolloidalt silver.

Kan silver ha antimikrobiell effekt?

Ja, silver i form av joner/salt har antimikrobiell effekt. I sårsalvor och förbandsmaterial används silver i saltform, vilket alltså dödar mikroorganismer. Silver i rent metallisk form har däremot inte sådan effekt.

Silver används i salvor och kompresser. Speciellt vanligt vid brännskador där risken för en infektion är mycket stor. Men livsmedelsverket och den europeiska motsvarigheten anser inte att kolloidalt silver ska få säljas som hälsokost eftersom effekterna inte är tillräckligt undersökta och därmed inte kan bevisas ha någon effekt. Det säljs nu för vattenrening, vilket jag skrivit om tidigare.

Den studie jag hittat om kolloidalt silver i Sverige sågar produkten. Men man har inte testat kolloidalt silver utan silvernitrat, vilket inte är samma sak. Silvernitrat är ytterst giftigt, vilket silver inte är. Man måste skilja på dessa!
Dessutom är det en provrörsstudie och inte ett test på försöksdjur.
Jag vet ärligt talat inte vad den studien var ute efter. Det påstås att universitetslektor Åsa Melhus driver en privat vendetta mot kolloidalt silver, möjligt att hon varit inblandad?

I alla fall är Lars Bern inte imponerad av en liknande rapport från Uppsala universitet.

Det visar sig att de laboratoriestudier som legat till grund för avhandlingen har utförts med användning av silvernitrat (AgNO3) och inte med kolloidalt silver (na-Ag) som är två helt olika saker. Trots det dras det generella slutsatser rörande alla silverpreparat i avhandlingen. Detta är enligt min bedömning lika vetenskapligt som att göra studier på natriumcyanid (NaCN, livsfarligt gift) för att bedöma toxiciteten hos natriumklorid (NaCl, även kallat koksalt). Silvernitrat framställs genom att lösa silvermetall i mycket stark salpetersyra (HNO3) medan na-Ag framställs genom elektrolys av silver i destillerat vatten, varvid silver övergår till nanopartiklar och positivt laddade silverjonerjoner.

Jag vet inte hur det är med nyttan av kolloidalt silver. Men det är bevisligen bakteriedödande och det får duga för mig i dagsläget. Om det inte finns tillgång till antibiotika skulle i alla fall jag gripa efter halmstrån vid problem och frågan är om inte kolloidalt silver är ett riktigt bra halmstrå i så fall?

Jag har bestämt mig för att göra en egen högst ovetenskaplig undersökning. Jag har haft ont i halsen och haft hosta rätt länge. Jag misstänker att det är någon form av halsinfektion. Inte tillräckligt illa för att jag ska gå till läkare men tillräckligt irriterande för att jag ska testa att bli av med den.Kolloidalt-silver-ny-teknik.jpg

Jag kommer att gurgla kolloidalt silver varje morgon och kväll i 2 veckor. Jag har köpt en flaska på en hälsokostaffär (för vattenrening, givetvis)

Det blir spännande att se om jag kommer att märka av någon effekt.

Hur som helst går vätskan att använda till vattenrening vilket gör att den är värd att ha hemma.

Jag har nu flera sätt att rena vatten på och detta blir ett av dom. Att det sedan är bakteriedödande så till den grad att det används för kompresser vid brännskador är en fördel. Om det går att använda istället för antibiotika är jag ytterst tveksam till, men vi får se vad min hals säger om två veckor.

Det finns en bevisad biverkan av kolloidalt silver, Argyria. Silvret lagras där i kroppen och färgar alla organ permanent blågrå. Det är mycket ovanligt och  kräver en långvarig exponering av silver.
Just denna biverkan brukar lyftas upp av motståndare till kolloidalt silver. Men det är löjligt. Det drabbade 365 personer mellan 1802-1950. Två personer per år, detta innan det fanns antibiotika och silver var den metod man använde för att häva infektioner.

Jag ser absolut ingen risk att drabbas av argyria.

Om två veckor återkommer jag med min vetenskapliga rapport 😀

 

 

