Etiketter

Det här blir en kort fundering som jag haft om bränsle. Jag tänker på bränslen till fordon och då i första hand till vår bil.

Vi har bara en bil, det är en Subaru Forester som går på diesel. Den är förvånansvärt snål med tanke på att den är kontinuerligt fyrhjulsdriven och har luftmotstånd som en tegelsten.

2009-Subaru-Forester-2.5XT.jpg

Bilen drar ungefär 0,6 liter/ mil vid blandad körning. När vi hakade på husvagnen drog den i snitt 1 liter/ mil vilket jag tycker är godkänt.
Dieselmotorn har ett rejält vridmoment vilket är vad man ska bry sig om, i alla fall när man pratar om dragbilar. Hästkrafter kommer i andra hand.

Diesel bör med andra ord vara det perfekta bränslet för en prepper. Mycket vrid och låg förbrukning.
Men andra fordon som också använder diesel är lastbilar, traktorer, utryckningsfordon och andra fordon som behövs för att hålla igång Sverige.

Civilförsvaret finns i princip bara på papperet nu mer. Dom styrde till viss del över bränslet förr, när vi hade en beredskap att tala om. I händelse av kris var det samhällsvikiga fordon som fick bränsle, civila fordon som du och jag använder fick det som blev över. I dagsläget är det först till pumpen som får tanka, om det skulle bli bränslebrist.
Men det kan ändras väldigt snabbt. Regeringen kan se till att viktiga fordon ska gå först. Då blir diesel extremt svårt att få tag på.

Bensin är ett annat alternativ. Det är inte lika många viktiga fordon som går på bensin vilket gör att det lär räcka längre. Bensindrivna bilar drar dock mer så man tar sig en kortare sträcka på samma mängd bränsle. Men det finns en annan fördel med bensin. Bensin funkar bättre när det är riktigt kallt, en dieselbil går knappt att få igång när temperaturen kryper en bra bit under -30 grader. När den väl gått igång blir den aldrig varm, det är i alla fall min upplevelse.

Sedan finns det etanol, rapsolja, gas, el osv. Men det är inte bränslen att förlita sig på eftersom det är svårt att få tag på redan i dessa tider. Vad blir det då i händelse av kris?
Men, det kanske är därför som udda bränslen faktiskt funkar skapligt när alla vill tanka och tillgången är begränsad, konkurrensen är liten.

El tycker jag är ett spännande alternativ. Om det blir bränslebrist i landet kommer fortfarande kraftverken att producera el, i alla fall under en period tills reservdelar och kemikalier tar slut. Man kan dessutom med hjälp av solceller och ett litet vindkraftverk bli helt självständig på bränsle till bilen. Det gäller dock att man har en batteribackup som kan lagra el.
En företagare har byggt ett hus som är helt självförsörjande på energi. Dessutom har dom byggt om en Toyota Prius för att den ”nästan” bara går på el.
Har man kommit till det läget behöver man inte bry sig om värme etc vid större kriser. Självförsörjande på mat är väl det som är kvar för deras del, skulle jag tro.
Det finns mer att läsa här.

Sammanfattning

Jag ska här försöka sy ihop mina spretiga tankar.
Vi har idag en dieselbil som funkar bra när allt är lugnt. Men en bensinbil är bättre vid kriser och katastrofer eftersom bränslet lär räcka längre.

Alternativa bränslen är inte ett vettigt alternativ, förutom el. El kan vara det absolut bästa att använda vid en kris. Bättre än både bensin och diesel. Speciellt om man har någon form av egen tillförsel av el, tex solceller eller vindkraft.
En hybridbil bensin/el är något som vi borde äga om man ska göra allting rätt.

 

Annonser