Brah at Hamed var en figur i serieböckerna om Iznogoud. Iznogoud var storvisiren som ville bli kalif istället för kalifen. Kalifen Harun Al Sindar är både godtrogen och dum, men lyckas alltid undvika att drabbas av Iznogouds ondsinta planer

Men nu var det Bra Att Ha Med som jag tänkte skriva om. Inte seriefiguren, utan om en liten väska som jag ställde i ordning för några dagar sedan. En väska som jag har tänkt ska få åka med i bilen.

En händelse som skedde förra vintern fick mig att fundera på vad man bör ha med sig i bilen.
Ett par som vi känner skulle åka till sina föräldrar i norrland och fira jul. När dom kommit drygt halvvägs så är det totalstopp i trafiken. Ett flertal lastbilar hade krockat i halkan.
Dom kunde inte komma framåt eller vända om eftersom vägen var avspärrad i båda riktningarna.
Det tog nästan sex timmar innan vägen var öppen för trafik igen. Tur i oturen så var det inte speciellt kallt, dom hade en nytankad bil och flera av dom julklappar dom hade med sig var ätbara!

Men nu åter till väskan.
Hamnar man i en sådan situation som ovan är det bra om man är i alla fall lite förberedd. Jag tog en tom, fodrad väska som jag hade liggande. Sedan började jag skriva ner vad vi skulle kunna behöva. Det blev två kategorier. Dels dom saker som jag kan tänka mig till väskan och dels sådant som jag vill ha i bilen ändå. Utrustning för bilen återkommer jag till någon annan dag.
Tanken är att jag ska kunna ta min lilla väska med mig om jag drar vidare. Det här är inte en BOB (Bug Out Bag) och inte heller en EDC (Everey Day Carry) utan något mitt i mellan.

IMG_6231.JPG

Väskan är inte stor, den har måtten 24x36x18cm. Den har ett bärhandtag som går att ha över axeln och är lite vadderad. Det finns en fördel att väskan inte är stor. Det begränsar vad jag kan stoppa i den, jag måste tänka till. Dessutom är den inte i vägen om den ligger i bagageutrymmet.

 

 

IMG_6214.JPG

Något att äta måste man ha med sig. Jag har inte tänkt så speciellt mycket på det. Men en chokladkaka och två portioner med Real Turmat har jag stoppat ner. Real Turmat är min favorit vad gäller frystorkad mat. Det är mycket mat jämfört med konkurenterna, man tillsätter bara varmt vatten i påsen, och det smakar gott. Det sista är viktigt för att hålla humöret uppe. Choklad har jag med eftersom det alltid är gott!

IMG_6215.JPG

Skydd, om vi inte kan stanna i bilen behöver vi någon form av skydd. På bilden syns ett Emergrency Shelter som jag skrev om här. Det är ingen höjdare, men är det minsta jag har för tillfället. Dessutom kostar det inte många kronor så det kan få ligga i den väskan så länge.
Vidare så har jag lagt ner två så kallade överlevnadsfiltar, i princip plastbelagd aluminiumfolie. Dom är 160x210cm och går att göra ett regnskydd av vid behov, eller som en tät filt. Fantasin bestämmer!
Dessutom ligger det trettio meter fallskärmslina här. Linan tål 250 kg och är alltid användbar.

IMG_6217.JPG

Jag har inget vatten med mig i väskan, ingen vätska över huvud taget. Vatten fryser och tanken är att väskan ska kunna ligga i bilen även på vintern.
Jag har tagit med ett vattenreningskit från Sawyer (Sawyer Mini), det ingår en sk platt vattenflaska i det kitet. Jag plockade med en flaska till för att i alla fall kunna förvara en del vatten vid behov. Dessutom ligger det några väldigt tunna påsar tillsammans med Sawyer-kitet. Det är fruktpåsar från ICA. Dom rymmer mycket och brukar alltid vara vattentäta, men tar ingen plats.

IMG_6218.JPGIMG_6219.JPG

Ett kök som jag tänkte lägga ner var ett Trangia Mini. Men jag hittade inte det köket så det fick bli ett Esbit-kök istället. Det är ännu mer kompakt. Kärlet som jag använt att koka vatten i är en tom burk fiskbullar (utan plastad insida). Det är i minsta laget men får duga tills vidare. Jag har även aluminiumfolie med för att kunna täcka kärlet eller använda som vindskydd, eller både och. Det måste vara dubbelvikt annars går det bara sönder.
Det är svårt att se på bilden men det ligger några engångsbestick där samt en lång sked av titan. Skeden är lång och utmärkt om man ska äta Real Turmat eftersom man tillagar maten direkt i förpackningen. Det finns bara en sked så vi får turas om att äta, men jag ser inte det som ett stort problem.

IMG_6220.JPG

Jag har många ficklampor hemma eftersom jag bland annat testat mig fram till vilka som är vettiga att använda. Desssutom kan jag lägga lampor både här och där för att ha när det behövs. I den här packningen blev det först och främst en pannlampa. Det bör man ha i en bil där man kanske behöver båda händerna fria vid tex ett däckbyte. Köpt på Jula för 49kr.
Dessutom ligger det en blå och genomskinlig lampa där. Den är uppladningbar genom att man trycker på ett handtag, mycket bra om man inte har extra batterier. Beställd på Ali Express och kostade ungefär 15kr.
Det ligger en silverfärgad lampa där som jag haft ett tag. Riktigt starkt ljus och zoombar.
Slutligen la jag ner en laser-pekare, den lagliga modellen på max 5mw. Jag är inte ute efter att lysa folk i ögonen, utan tanken är att kunna påkalla uppmärksamhet. Den syns på riktigt lång håll. Sedan några extra batterier. Jag ska se över detta så att jag bara behöver en sort. Men som det är nu behöver jag både AA och AAA.

IMG_6221.JPG

Tända eld skrev jag om här. Det jag stoppat ned är en bic-tändare, en bensin-tändare (lilla silverfärgade) samt ett eld-stål. Det ligger också 4 små klossar med för att underlätta om man vill tända en eld. Samt dom små orange-röda bitarna som är sugrör, innehållande bomull dränkt i vasselin. Mycket enkla att tillverka.
Det ligger också en penna från IKEA och ett sk multiverktyg i asken. Multiverktyget är kanske inte någon höjdare, men den går i alla fall att skrapa eld-stålet.

IMG_6222.JPG

Toalettpapper klarar man sig inte utan. Det är ingen höjdare att torka sig i baken med mossa eller löv, tro mig. Inte heller vill man torka sig i baken med snö.
Av en händelse upptäckte jag att vissa värmeljus passade perfekt i rullen, dom fick åka med där.
Allt förvaras i en plastpåse med ziplock för att den ska vara lätt att öppna och stänga.

IMG_6225.JPG

Verktyg kan bli hur stort eller litet område som helst, speciellt om man tänker ha väskan i bilen. Därför struntade jag i bilen när jag plockade ihop detta.
Kniv behövs alltid (jag har dessutom en mindre fickkniv med mig, alltid). Längst till höger ligger en såg som jag testade här (funkar riktigt bra).
Det ligger också en Leatherman Super-tool 300 i packningen, en av dom kraftigare tängerna i den här storleken. Den svart-gula pinnen är en skruvmejsel med flera bits. Till höger om kniven ligger det en böjd pincett (väldigt användbar)

IMG_6226.JPG

Några extra påsar, alla med ziplock. Ett par arbetshandskar. En anteckningsbok (svart). Några stripes som är öppningsbara, från Biltema.
Sist men inte minst silvertejp. Det är en rulle som jag tejpat om för att den ska bli platt och ta mindre plats.

 

IMG_6228.JPGDet här är den svåraste biten att få till. Första hjälpen. Vi har en kudde i bilen så det här är mer tänkt att ta med om man ska röra på sig. Jag brukar alltid ha med mig salva, men det funkar inte i minusgrader så det blev armens hudsalva istället.
Den innehåller just nu ett gäng plåster, några värktabletter, vattenreningstabletter, 2 första förband, 2 kompresser, 1 brännskadegel samt en visselpipa.
Jag saknar i dagsläget något att göra rent sår med, ska komplettera med det senare.

