Etiketter

Det blir tyvärr återigen att angrepp på den ”opartiska” mediacirkusen, SVT!
Bara för att dom förtjänar det!

SVT har nu låtit en SVT-medarbetare gå ut på SVT nyheter och propagera för sina privata åsikter. I det här fallet handlar det om reportern Helena Zachariassons åsikter angående den delade föräldraledigheten. SVT har lagt till ordet ”krönika” framför ”jag köper inte era åsikter” eftersom det blivit en mindre storm när folk frågar sig vad SVT håller på med.
Åsikterna som framförs bär mer spår av politisk tillrättavisning än verkliga problemställningar. Men så har Helena inga egna barn och är inte insatt i frågeställningen.
Men att privata och politiska åsikter alltmer framförs på SVT, men också på SR gör det hela olustigt.

Det är inte bara jag som börjat haka upp mig på SVT, till och med Sundsvalls Tidning blev irriterade och skrev ”lägg ner satsningen på licensfinansierad ledarsida”. Staffan Dopping gillar inte när åsikter blir nyheter. Det fortsätter på liknande sätt både i Facebook och annan media som visat sig vara mer seriösa än SVT.

SVT skriver på sin hemsida:

Vår verksamhet bedrivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället och finansieras via tv-avgifter.

SVT poängterar vidare:

SVTs program ska spegla befolkningens olika behov, intressen, perspektiv och åsikter. Alla ska känna igen sig i SVT:s utbud.

Men det dom nu frångår och också har frångått ett antal gånger är sitt oberoende och att dom ska spegla hela landets åsikter.
SVT har alltmer blivit en propagandaapparat för extrema åsikter. Åsikter som endast någon enstaka procent i Sverige skulle känna igen sig i.
Men kravet på att alla måste betala ligger givetvis kvar.

Frågan är då, om SVT bryter mot sina egna principer och det som vi faktiskt förväntar oss att få av SVT. Måste vi då betala TV-licens?

Jag kan givetvis kasta ut TVn och titta på samma kanaler på min dator eller surfplatta. Vilket är helt lagligt.
Men om jag vill titta på andra kanaler som inte kör en politisk uppläxning av medborgarna, eller rent av ljuger för att det ska passa en politisk agenda. Hur gör jag då?
Tyvärr finns det antagligen inte mycket att välja på. Jag måste betala TV-licens om jag har en TV-mottagare hemma.
Om jag inte ska göra som SVT, ljuga! Ringa upp och säga att jag tittar på min dator och har slängt ut min tv. Om SVT ljuger och bedrar bör även vi andra kunna göra detsamma.

Gör så här för att säga upp licensen!

Så här gör man:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Avanmalan/

Och det här är utrymmet enligt domen i Högsta förvaltningsdomstolen förra sommaren. Notera Radiostjänsts egen skrivning:
http://www.radiotjanst.se/…/Pressmeddelande-med-anledning-…/
”Radiotjänst betraktar domen som vägledande vilket innebär att vi nu återgår till tidigare tolkning och tillämpning, d.v.s. vi kommer inte längre att påföra radio- och tv-avgift för dator/surfplatta/mobiltelefon med internetuppkoppling.”

 

