Etiketter

Jag ska än en gång skriva om veganer och deras kost. Inte för att jag anser att veganer ska sluta att vara veganer, lika lite som att jag anser att religiösa ska sluta att vara religiösa.
Utan för att dom precis som Jehovas vittnen eller andra djupt religiösa predikar om upphöjelse och att dom står för det enda sanna.

Veganism-Not-Healthy.001.png

Tyvärr har många i dessa kretsar problem med både sanningen och historia. Till exempel ”vet” man att det inte är normalt för oss människor att vara allätare. Det är helt fel!
Människan är precis som alla andra primater allätare. Vi äter vad vi hittar. Människan har under vissa perioder och på vissa ställen endast ätit sädesslag och grönsaker. Inte för att dom ville utan för att det inte fanns någon tillgång till animalisk mat.
Följderna har då blivit att folk blivit sjuka och dött i förtid på grund av näringsbrist. Under dessa århundraden slutade medellängden att öka och istället blev folk kortare. Detta på grund av det lilla näringsintaget men framförallt på grund av allvarliga bristsjukdomar.

En annan myt som är betydligt farligare är att vi mår bra av att äta helvegetariskt. Det stämmer kanske i några månader eller något år på sin höjd. Vi kan lagra livsnödvändiga vitaminer i kroppen. Men när dom tar slut blir vi sjuka.
B12 är det som är svårast att ersätta. Vtaminet B12 finns i animaliska produkter där kött kanske är den viktigaste. Men ägg och fisk funkar också.
Det finns små mängder B12 i mjölksyrade produkter och alger, men det är i så små doser att det inte räcker. Det finns också B12-vitaminer i nötter och en del andra växter, vilket brukar påtalas på vissa siter. Men det är i en form som inte kroppen kan tillgodogöra sig. Spirulinapulver brukar vara populärt att lyfta upp. Men det är fel sort och kroppen kan inte tillgodogöra sig detta..
Något som veganer också brukar lida brist av är D-vitamin. D-vitamin får vi från animalisk kost men också från solen. Tyvärr räcker inte solljuset den mörka tiden på året. Vilket gör att det behövs extra D-vitamintillskott för veganer och vegetarianer.

Det är otroligt viktigt att som vegan äta tillskott av b12, helst i så ren och enkel form som möjligt. Det är inte ovanligt att folk som blir veganer drabbas av B12-brist flera år efter att dom blivit veganer och därefter fått betolvex utskrivet av läkare tillsammans med en mängd vitamintabletter, för att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Även om b12 kan lagras i levern är det alltså viktigt att ta det dagligen för att inte få brist.

Det är också så att veganer i regel har ett väldigt högt intag av folsyra, upp till 3 ggr av RDI, detta påverkar symptomen av b12-brist som då inte blir lika tydliga eftersom folsyra kan förhindra att perniciös anemi (blodbrist) uppstår. Däremot förhindrar inte folsyran de nervskador som kan uppstå av b12-brist men som kanske inte ger symtom innan de är irreversibla. Alltså går det inte att understryka hur otroligt viktigt det är med b12-tillskott som vegan.
Vanliga symptom är:

  • känna sig trött och orkeslös
  • bli yr
  • bli andfådd lättare
  • få hjärtklappning
  • få huvudvärk
  • få öronsus

B12 finns inte i något annat än animaliska livsmedel. Alger, groddar och mjölksyrade grönsaker påstås kunna ge tillräcklig tillförsel men så är det alltså inte! Det är en myt somsom sprids i vissa kretsar.

Om man är vegan eller vegetarian och lider av glutenallergi måste man också ta ett tillskott på zink.

Det finns alltså ett antal extratillskott man behöver som vegetarian och framaförallt som vegan.
Här kommer en lista på dom fem viktigaste tillskotten.

  1. Vitamin B12
  2. D-vitamin
  3. Järn
  4. Zink
  5. Protein

Vissa grupper påstår att det är naturligt att vara vegan. Frågan är då varför veganer måste ta en massa tillskott för att inte dö av sin kost?

Det är tyvärr förenat med livsfara att vara vegan om man inte tar tillskott. Det tragiska är att föreningar som Djurens Rätt och en del vegan-sidor fullständigt förnekar att man behöver tillskott. Dom kommer att göra sina medlemmar allvarligt sjuka.

veganmytoman.PNG

Det här är ett klipp från Djuren rätt på facebook. Det hon pratar om är inte sant men det är ett antal av alla myter som florerar på sidan. Att vi hade en tandkam som skulle tyda på att vi varit veganer tidigare måste hon ha sett på en tecknad film. Vi hade mer huggtandsliknande tandrader tidigare i vår utveckling, tvärtemot vad hon påstår.
Hon tror också att bönor skulle vara räddningen. Dessutom tror hon att magen på något mirakulöst sätt skulle förändras och rädda hennes liv. Magen förändrades garanterat på henne eftersom en föda av grönsaker och bönor skapar väldigt mycket Gas!
Hon har inte varit vegan/vegetarian i 16 år utan att på något sätt tillfört dom vitaminer och mineraler hon behöver.
Hon ljuger för att verka vara bättre än hon i själva verket är. Att hon skadar folk med sina lögner bryr hon sig inte om. Alternativt så förstår hon inte bättre.

Mer finns att läsa på 1177.

Annonser