Etiketter

Jag kan köpa massor av saker om jag handlar NoName produkter istället för att köpa saker av ett mer känt märke.
Dessa NoName produkter behöver inte vara sämre. Men en myt som fortfarande lever är att sakerna är  tillverkade i samma fabrik med samma höga kvalitet som originalet. Det är faktiskt sant att sakerna kan var tillverkade på samma fabrik, men med en viss modifikation. Saknas det kända märkets märke, är det inte säkert att det håller samma kvalitet. Det kan vara andrahand eller gjort av ett annat material än det mer etablerade märket använder.

Det handlar om en sak. Ett känt, och ofta dyrt märkesplagg kan inte sälja skräp. Det kan ha tagit årtionden att bygga upp ett märkes förtroende, men det tar tjugofyra timmar att förstöra det. Därför kommer kvaliten nästan alltid att vara bättre på en märkesprodukt.

Sedan finns alltid problemet med piratkopior. Där kan man betala förhållandevis mycket och ändå få en undermålig produkt.

Nu skriver jag inte det här för att försvara eller lyfta upp märkesvaror. Märkesvaror kan vara mycket dyra på grund av märket och behöver definitivt inte vara bättre.
Det finns en affär som visar på just detta, Biltema. Biltema har saker av god kvalitet utan att för den skull vara hutlöst dyra. Nu finns det givetvis skräp även på Biltema, men totalt sett är jag nöjd med deras produkter.

Jag har ovan skrivit, nästan, troligen och andra ord som visar på att det inte bara finns en sanning. Jag skriver detta eftersom det inte bara finns en sanning!
Det är lätt att gå vilse i pryldjungeln och alltför ofta känner man sig lurad.

Jag skriver detta för att gå vidare i mina andra funderingar.
Om jag behöver en kniv för att ha med mig när jag fiskar eller om jag tänker grilla korv. Då duger i princip vad som helst.
Jag kollade på Fällkniven F1 tidigare.
Prismässigt kan jag nästan köpa tio piratkopierade knivar mot en äkta.

Är den äkta kniven lika ”bra” som tio kopior?
Givetvis inte!

Med tio knivar kan jag ha en i bilen, en i varje ryggsäck jag har, ytterligare en i fiskeväskan och ändå ha ett gäng i en låda hemma.
Men här kommer också ett dilemma. Om jag åker iväg och fiskar över dagen så gör det ingenting om knivbladet går av eller att jag inte kan slipa den vass. Lite irritation är allt jag kommer att uppleva, även om en kniv som går av kan vara farlig.
Men om man tänker sig att man måste ta sin BOB (Bug Out Bag) och sticka iväg på grund av en farlig situation.
Då får inte kniven gå av! Går den av kan jag i värsta fall dö. Jag är således beroende av utrustning som till varje pris fungerar.
Likaså kostar en laddkabel till mobilen 11 kr hos Ali Express, när en motsvarande kostar 120 kr hos Kjell o CO. Men den måste också fungera när jag behöver den (jag har kastat ett antal laddkablar som slutat fungera, aldrig ett original utan bara billiga kopior)
Om jag struntar i kvalitet och bara går på kvantitet, med andra ord köper billiga grejer för att bygga upp min BOB kan jag stå där med skräp som inte fungerar när jag som mest behöver dom.

Det är vid sådana tillfällen man behöver bra saker. Litar man inte på det man har kommer man troligen att bli handlingsförlamad.
Därför går jag allt mer över till att köpa kvalitetsprodukter istället för billiga kopior.
Bra produkter håller längre och fungerar ofta bättre vilket gör att jag inte behöver byta lika ofta, eller aldrig. Ekonomiskt vill jag påstå att man tjänar pengar på att köpa kvalitet.

Tyvärr triggar handlandet någon form av urinstinkt hos folk vilket gör att man försöker köpa sig lycka.
Då bryr man sig inte om kvalitet utan bara om kvantitet och ”rätt” märkesprodukter.

En vettig BOB vill jag ha om jag ska känna mig säker och då måste jag kunna lita på allt som finns i min BOB.
Nu har jag BOB ingen uppbyggd i dagsläget, eftersom vi just nu tittar på BUG-IN istället för BUG-OUT. Vi tänker klara oss i hemmet i första hand.
Givetvis kommer det att finnas tillfällen när vi måste lämna allt och sticka härifrån.
Men vi är inte riktigt där ännu.

 

 

 

