Etiketter

,

Idag är det Black Friday. Reklamen brakar in i vårat liv och dom säger alla att: handla tills du stupar!

Black Friday kallas i USA den dag som infaller dagen efter Thanksgiving (som är den fjärde torsdagen i november). Det är USA:s största shopping- och readag. Det är traditionellt även dagen då julhandeln inleds, och många amerikaner börjar juldekorera och shoppa.

Det är början på den hysteriska julhandeln. Nu måste vi upp med kontokorten för att hysteriskt och med magknip köpa dom saker som ingen varken behöver eller någonsin har saknat.
Allt för att döva skuldkänslor och att någon får riva i lite papper.

Vad är det vi köper? Mest billigt krafs som förhoppningsvis håller till juldagen. I annat fall något som hamnar i en byrålåda för att senare kastas eller i bästa fall skänkas till en loppis som ordnas av skolungdomar.
Givetvis vill alla köpa något som man vet kommer att användas och uppskattas. Det fungerar ofta för barn, men till en vuxen?
Tittar jag på mig själv finns det ingenting som jag egentligen saknar, i alla fall inte i prylväg. Jag har tvärtom för mycket av allt.
Är det något jag behöver kan jag givetvis säga till att det är just denna sak jag vill ha från just denna affär. Aha-upplevelsen lär inte bli speciellt stor på julafton, en jag fick det jag verkligen ville ha. Tyvärr inköpt på den dyraste tiden på året.

Jag brukar säga att jag inte vill ha något som inte går att dricka eller äta upp. Minnet har jag genom min kamera, så att jag ätit upp min julklapp gör mig inget efteråt.
Det jag vill ha är minnet, kärlek och närvaro av folk jag tycker om. Att sedan äta något gott gör det hela fulländat!
Det behöver inte vara krångligare än så, vilket förr räckte väldigt långt.

Jag undrar när det gick fel? Antagligen för väldigt länge sedan!

250px-Epikouros_BM_1843.jpg

Epikuros 241-270 f.kr. lär ha sagt:
Du kan inte köpa dig Lycka! och Reklam är roten till all olycka, den visar på vad du aldrig kan nå!

Problemen har alltså funnits ett tag.

