Etiketter

Om eller när sveriges ekonomi brakar samman (beror på vem man frågar) kommer det inte att vara vettigt med pengar på ett svenskt konto. Det enda som är säkert är att om inte pengarna försvinner kommer dom att kraftigt minska i värde.

Jag har länge funderat på hur man ska hålla klåfingriga politiker borta från ens surt förvärvade slantar. Det som har hänt i alla länder som råkat ut för en ekonomisk härdsmälta är att staten är väldigt snabb på att plocka pengar från sparkonton. I Sverige plockade Göran Persson pengar från pensionssystemet, pengar som han lovade skulle betalas tillbaka. Pengarna är inte återbetalade ännu, men det kanske sker en vacker dag, fast någon vacker dag bör det ha varit sedan 1995 när pengarna ”lånades”. Något liknande kan mycket väl hända igen och då kanske det är privata sparkonton som länsas.

Cornucopia har tagit upp just denna fråga i två inlägg varav det senaste är här.
Det som tilldrar sig min uppmärksamhet för tillfället är att spara i Schweitz. Norge har lite av Sveriges problem med en kraftigt uppblåst skuldbubbla i deras bostäder. Nu ligger dom inte i närheten av vår pressade situation med en hög migration som äter upp alla tillgängliga resurser, men det kan ändå bli en viss press på ekonomin även i Norge.
Dom banker som man tar upp på Cornucopia är Nordnets norska del samt den schweiziska onlinebanken Swissquote.ch.
Jag har inte försökt att öppna ett konto i en utländsk bank ännu.

Däremot har jag köpt både fysiskt silver och guld. Priserna på dessa ädelmetaller ligger rätt högt och jag vet inte åt vilket håll dom kommer att gå. Men med en oroligare värld bör dom rimligtvis stiga, då räknar jag inte in den oroliga pölen Sverige som inte påverkar priserna oavsett vad som händer.

guldsilver

Det här diagrammet har jag hämtat från Liberty silver där jag också köpt guld. Som det syns ligger guldpriset högt. Det gäller också silverpriset även om det inte är på samma nivå.
Att köpa guld i Sverige är momsfritt eftersom guld anses vara ett lagligt betalningsmedel. Detta gäller inte silver, därför är det läge att handla silver från något annat land för att slippa momsen. Vilket man bland annat kan göra hos Liberty silver i Estland, dom har bland annat riktat in sig på svenskar som köpare.

Jag har även viktat om mitt sparande till globala fonder. I det fallet finns fortfarande pengarna i Sverige men dom är inriktade på andra ekonomier. Jag försöker sprida mina risker och riktar allt mer in mig på andra länder än Sverige. Som jag skrivit tror jag tyvärr att Sverige ligger riktigt risigt till. Det är inte bara migrationen som gör mig allvarligt bekymrad. Även dom skenande lånen kan med tiden att få hela landet att braka ihop.
Men det största hotet som jag ser i dagsläget är den obefintliga styrningen från våra politiker. Vi styrs idag av förhoppningspolitiker som i sin naivitet tror att alla kan leva på bidrag, eftersom dom själva aldrig har haft ett riktigt jobb.

