Etiketter

Jag har sett att en del släpar på ett alternativ till ett tält. Ett ”Emegrency Shelter” som givetvis gick att beställa från Kina.
Det var inte dyrt 20-30 kronor tror jag att jag betalade, jag beställde två.

B04A3645

I somras tänkte jag att jag måste testa ett av dessa, ska man släpa runt på det tältet måste man givetvis veta hur man ska använda det.

Till och börja med är det inte ett tält i egentlig mening. Det är mer en stor tub som är öppen i båda ändarna. På bilden ser det ut att vara ett enklare regnskydd, vilket det också är.
Materialet är plastbelagd aluminiumfolie vilket man kan hitta i många överlevnadsfiltar. Det låg också ett snöre i förpckningen som ska användas att spänna mellan tex. två träd.

Vi spände upp snöret mellan bilen och förtältet till husvagnen. Detta för att tältet skulle hamna i lä från vinden. Nu blåste det i och för sig bara 3-4 m/s, men det är rätt vindkänsligt med tanke på det tunna materialet.

B04A3646B04A3644

Vi hade lagt stenar i botten för att försöka hålla det på plats. Men det var nästan omöjligt fast det knappt blåste någonting.
Jag inser att man antagligen kommer att kvävas när plasten lägger sig runt kroppen, om man inte har turen att sätta upp det inomhus där det är helt vindstilla.
Det kanske hade fungerat bättre om man lagt in stockar för att hålla det på plats. Men att hitta lämpliga stockar är inte det lättaste, inte ens i skogen.

Men den går antagligen att använda som bivacksäck för att hålla sig torr och därmed lite varmare. Men som tält, nä!
Jag har ett litet tält för två personer som väger ett kilo. Det är bättre på precis alla sätt!

