Etiketter

Det finns många sätt att ha ordning och reda på det man äger. Men börjar man lagra mat för att klara sig en längre tid kommer man (i alla fall jag) att tappa kontrollen på vad man har och vilket utgångsdatum det är på maten.
Nu bryr jag mig inte om utgångsdatum speciellt mycket, men det är ändå vettigt att rotera maten så att den äldsta blir uppäten först.

Jag har suttit och sökt lite på nätet och hittat några excelblad som är anpassade för just detta. Tyvärr är dom flesta från USA vilket gör att jag blir helt snurrig vad gäller volym och vikt.

Men så hittade jag något riktigt spännande på en svensk site, The Grimheim Prepp. Det här var i våras och först nu har jag haft tid att börja använda excelbladet som jag laddade ner från Grim.

Upplägget är bra. Man skriver in vilken mat man har i lager inklusive utgångsdatum och kalorier. Man registrerar sig i bladet med längd och vikt. Därefter kommer programmet att räkna ut hur länge man klarar sig på den mat och det vatten man har.lJQnxkl

En bugg som jag upptäckt än så länge är att vi klarar oss mycket kortare tid än vi borde på den lagrade maten. Antingen har jag skrivit in fel på något ställe eller också är det en bugg i programmet/ filen.

LFO0l3p

Hur som helst tycker jag att det här är riktigt lovande. Men eftersom Grim inte skrivit något sedan april misstänker jag att projektet har stannat av. Jag vet inte om jag ska försöka använda detta eller om jag ska göra ett eget excelblad för att kunna hålla reda på vad vi har på lager. Men det går inte att bara handla och tro att man ska komma ihåg vad man har, eller att maten ska hålla för evigt.

