Etiketter

Ingen har väl missat att KD röstade nej till DecemberÖverenskommelsen (DÖ). Övriga allianspartier passade på att kliva av så fort KD gjort klart att dom inte längre ville vara ed på tåget.
Anna Kinberg Batra framstår inte som en ledare jag vill ska vara statsminister och jag hoppas att moderaterna kickar ut henne snarast. Hon är alltför lik sin företrädare Fredrik Reinfeldt som har sett till att Sverige hänger över stupet och endast har ett hårstrå att hålla i sig i.

Hur som helst är jag glad att DÖ är borta även om det rent praktiskt inte betyder något.
Men KD tog oss ett steg närmare demokrati.

Jag tror dessutom att Stefan Löfven egentligen är glad, trots att han inte kan visa det just nu. Han kan nu söka uppgörelser med allianspartierna och slippa ifrån MP och V. MP är en kvarnsten runt Löfvens hals och enligt folk jag pratat med vill väldigt många inom sossarna helst bli fri denna kvarnsten. Dom inser att S endast kommer att vara en spillra vid nästa val om dom ska fortsätta regera med MP.

Det som jag nu helst skulle vilja se i Sverige är ett återinfört tjänstemannansvar. Vi har haft tjänstmän inom arbetsförmedlingen, migrationsverket och polisen som tagit egna beslut och helt enkelt struntat i svensk lag. Straffet för detta har blivit….ingenting!
Sitter man på rätt depatrement med rätt grad (eller lön) kan man bevislingen strunta i lagar utan att få några efterverkningar.
Men ni andra ska akta er för att parkera fel, då kommer storsläggan att träffa er i huvudet med full kraft!

