Etiketter

Jag har länge använt ett program som heter TrueCrypt när jag krypterat filer.
Nu har TrueCrypt gått i graven, eller rättare sagt det var länge sedan dom gick i graven. Men jag har nu börjat att använda efterföljaren VeraCrypt. Detta sedan jag läste att det fanns en del rejäla luckor i TrueCrypt som givetvis inte kommer att fixas till längre.
VeraCrypt har ett starkt krypteringsskydd och ersatte TrueCrypt eftersom ägarna inte ville dela med sig av kryperingsnycklarna till amerikanska myndigheter (sägs det).
Nu finns det givetvis andra kryperingsverktyg men det här är något jag är van vid och det har alltid fungerat bra.

När jag skrev vilka filer man bör kopiera och ha med sig på ett USB-minne kräver det givetvis att filerna är krypterade. Man vill inte att hela ens liv står i klartext för alla som har tillgång till en dator om man råkat tappa sitt USB-minne. Därför ska allting på minnet vara krypterat.
Men tipset är att lägga programvaran (i detta fall VeraCrypt) okrypterad på minnet, detta för att kunna lägga in programet på valfri dator och sedan öppna upp krypteringen. Det kan också vara vettigt att lägga in ett meddelande om telefonnummer och hittelön för att få tillbaka minnet. Men givetvis måste man ha en backup någonstans.

Givetvis ska man förvara USB-minnet så att man inte tappar det, i alla fall inte utan problem. Man kan fästa minnet i en liten snodd som fästs i jackfickan.
Man kan göra det på ett smartare sätt än att använda ett USB-minne. Ett microSD-kort är så litet att det knappt syns.

Web
Man kan lägga in data på detta kort (givetvis krypterat) och sedan förvara det i ett bälte, typ det här från Fjällräven.

N-EX0003821-91_0

På det här viset har man med sig den data man behöver utan att vara rädd för att tappa bort det.

Är det så att man tappar bort bältet lär problemet med ett borttappat minneskort inte vara ens största problem.

