Etiketter

Jag riskgrankadebrand i hemmet” för ett bra tag sedan, rättare sagt januari i år.
Det dök upp ett antal saker som behövde åtgärdas för att vi skulle kunna vara lite lugnare.
Risken för brand i hemmet är betydligt större än att vi ska råka ut för en ekonomisk kollaps. Det gäller att rikta in sig på vad som troligast kommer att hända och lösa dom problemen först.

En av dom punkter som dök upp var att vi inte har ett brandsäkert utrymme för saker som inte får brinna upp.
Jag har tittat på ett stort antal brandskåp. Det största problemet har varit att dom är tunga och vi bor på översta våningen utan hiss. Många skåp försvann pga den egentligen enkla orsaken.
En annan anledning är att vi inte tänker bo kvar i lägenheten, att då flytta ett stort skåp i onödan känns rätt jobbigt.

Men det fanns en lösning som jag hittade hos Scandinavian Safe. Man kan faktiskt köpa en brandbox istället för ett skåp. Ett plus med denna väska är att den också är vattentät, den ska i alla fall klara en meters djup i fyrtioåtta timar. Vilket i mina ögon är riktigt bra.
Den jag köpte är i form av en stor attacheväska. Det finns fyra olika storlekar och jag köpte den näst största. Det man måste tänka på är att väggarna i väskan är väldigt tjocka vilket gör att innerutrymmet är mindre än man tror.

Dokumentskåp för internet
Med andra ord bör man gå upp en storlek mot det man tänker sig behöva. Väskan väger 13kg, det känns när man bär den. Inget man bara tar med sig för att det är skoj.
Väskan är bättre än ett skåp eftersom man faktiskt kan ta den med sig om man måste.  Nackdelen är om man får inbrott, väskan går att ta med sig! Dessutom lär ett skåp kunna stå emot värme längre än vad väskan klarar.

Den väska jag köpte Modell SS1103 är gjord för att lagra A4 papper och givetvis annat som man vill ska överleva en brand. Den skyddar också mot klåfingriga barn och sambor eftersom boxen/väskan går att låsa.

Priset är som man kan se på bilden 795:- inkl moms, vilket jag tycker är klart överkomligt.

Vad vi kommer att stoppa ner i väskan är framförallt sådant som aldrig går att ersätta. Fotoalbum får givetvis inte plats, men en hårddisk med alla bilder får givetvis plats. Dom foton vi har i pappersformat kommer att skannas in. Detsamma gäller alla betyg och intyg som inte går att ersätta utan stora problem. Ett av alla jobb jag har kvar är att fotografera vad vi äger och har. Detta för att kunna visa för ett försäkringsbolag vad vi faktiskt ägde vid en stöld eller brand. Kvaliten är inte ett problem vilket gör att bilderna inte kommer att ta sådan stor plats. Det räcker med ett minneskort.

Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit att man bör ha kontanter hemma för att klara sig under en kortare tid, dessa ska givetvis in i väskan (kontanter täcks dåligt av hemförsäkringen). Vi har för att klara oss en månad inkl allt.
Om man har fysiskt guld och silver skulle det kunna platsa in i denna väska.

Dagböcker går aldrig heller att ersätta… risken är att den blir full inser jag (man ska alltid gå upp en storlek!)

