Etiketter

Det här blir en liten kort grej.
För att lagra mat behöver man som regel göra den fri från vatten. Vatten är trots allt nödvändigt för att bakterier och svampar (mögel) ska trivas.
Ett sätt att göra detta är helt enkelt att torka bort vattnet vilket man kan göra i ugnen eller utomhus (om vädret tillåter). Utomhus är vanskligt eftersom luften innehåller mycket vatten stora delar av sommaren. Våren funkar bäst.

Sedan finns det elektriska torkar. Jag har precis införskaffat min andra tork, inköpt på Lidl för trehundra kronor.. Så nu har vi två olika torkar. Varav den senaste blev provkörd i helgen.
Normalt skulle vi ha torkat mycket äpplen, men dom äppelträd som vi normalt brukar länsa bar nästan ingen frukt i år.
Däremot var det billigt att köpa chili på Willys.

Nu har jag testat den nya torken genom att torka chili.

IMG_6078 IMG_6080Modell Silver Crest inköpt på Lidl.

Anledningen att det ligger papper i torken är att chiliskivorna blir så små att dom ramlar ner genom hålen i ollorna.

Den gamla torken som också fungerar bra står just nu och vilar.

IMG_6083Det här vår gamla OBH Nordica.

Anledningen att jag köpte den nya på Lidl var att jag kan ställa in både tid och temperatur. På min OBH Nordica finns det bara två lägen, hög och låg.
Ska jag torka kött måste jag upp i temperatur, givetvis måste köttet vara tillagat innan torkning i vilket fall för att döda mikrober.
Men jag kan inte lita på att OBH kommer upp i en temperatur som skulle räcka till. Den är trots allt en frukt och grönsakstork.
Den från Lidl går att ställa in på max sjuttio grader vilket räcker till för att torka kött.

Jag misstänker att den senast inköpta blir den som kommer att användas i fortsättningen. Två burkar torkad chili blev resultatet från en rätt stor påse chili. Hållbarhet om den står torrt och svalt lär vara minst ett år, även om styrkan kanske minskar med tiden.

IMG_6084

Nu finns tyvärr inte erbjudandet kvar på Lidl. Men erbjudandet på torken brukar återkomma.
Den är hel klart köpvärd och väldigt bra att ha om man tänker sig att konservera mat genom torkning.
Även om man inte tänker på prepping så sparar man i alla fall pengar.

