Etiketter

,

Jag skrev ”En första tanke om EDC” där jag listat ett antal frågetecken. Frågetecken som jag faktiskt måste svara på för min egen skull.
Om jag nu ska ha en EDC (Every Day Carry) så bör jag tänka igenom vad den ska innehålla. Att fylla en ryggsäck med bra saker är inte så svårt, men ryggsäcken står ibland hemma. Fickorna på mina kläder följer däremot med.
Jag behöver också fundera ut vad den övriga familjen bör ha i sin EDC.

Det första steget är att se över vad jag redan idag bär på. Varför och vad dom sakerna är till för.

Vad har jag i mina fickor?

Dags att börja från början. Det här är vad jag normalt har med mig. Det beror givetvis på årstid, har jag en jacka eller ej. Är det soligt har jag solglasögon, om inte stannar dom hemma. Bilden kan vara lite rörig men förklaringar kommer senare.

IMG_6074

Nycklar

IMG_6075

Utan nycklar kommer man inte långt, eller rättare sagt det är svårt att låsa när man lämnar hemmet.
På nyckelknippan har jag 3 nycklar. Det sitter också en karbinhake som jag sätter i hällan på mina byxor med en bit fallksärmslina som håller ihop allt. Fördelen är när jag händerna fulla så kan jag bara släppa nycklarna, dom förblir i min ägo.

Det som syns överst av nycklarna är ingen nyckel.

IMG_6076

Det är ett sk multiverktyg som påminner om en nyckel. Jag har skickat efter denna från kina för nån tia. Jag är lite osäker på om det finns något original. Den får i alla fall följa med. Stjärnmejseln och den sk kniven har jag använt någon gång. Kvaliten är dock inte den bästa och jag skulle hellre vilja ha en som jag vet håller för lite påfrestningar.

Bilnycklar har jag ofta med mig, men inte alltid. På bilnyckeln sitter det en liten lampa, Led Lenser 2. Den funkar bra och är i lämplig storlek.
Bilnycklarna är på en egen knippa eftersom dom ibland stannar hemma.

Klocka

Jag har nog alltid klocka på mig tänkte jag säga, men faktiskt kan den bli liggande på semestern.

IMG_6059

Klockan jag använder har trots allt en del finesser som gör den lämplig ur preppersynpunkt. Det är en Casio PRW-3000
Den har solceller för att ladda batteriet (tack för det!) Den har inbyggd termometer, kompass, höjdmätare och barometer. Det enda jag använt är kompassen, men jag törs inte lita på den. Jag skulle däremot kunna använda den om det kniper, riktigt illa.
Klockan är dessutom radiokontrollerad vilket gör att den ”alltid” ska visa rätt tid (när den får kontakt vill säga). Signalen sänds från Tyskland vilket hör att man måste ha tur för att den ska ställa in sig.

Plånbok

Jag har en relativt kompakt plånbok som är gjord för kort. Det får plats 2 kort på utsidan vilket jag gillar. Lätt att få upp dessa kort och jag slipper öppna dragkedjan till plånboken.

IMG_6072

Jag har några kort till i plånboken. En liten bläckpenna som ICA sponsrat med. Kontanter och plåster.
Jag har dessutom en hopfällbar kniv i kreditkortsstorlek. Inget man ska glömma att plocka ut innan flygresan, då blir det problem.
Den funkar att öppna paket eller brev med men i övrigt blir skaftet så vekt att man riskerar att skära sig på denna kniv.

IMG_6073

Den hopfällbara kreditkortskniven är ”givetvis” inköpt på AliExpress.

Kniv

IMG_6062

Den här fällkniven följer oftast med. Den är riktigt bra och inte beställd från Kina.
SOG Flash 1. Den är 14 cm lång i utfällt läge.
Den är fjäderbelastad vilket gör att den är lätt att fälla ut och den har en spärr så att den inte ska fällas ihop av misstag.
Det finns säkert massor av bättre fällknivar men den här håller skärpan mycket bra och är av lämplig storlek.
Vad gäller stålmaterialet så har jag läst vad som är bra och dåligt, det här ligger någonstans i mitten, ett okej stål med andra ord.

Ficklampa

IMG_6063

Jag hade som sagt en liten ficklampa på nyckelknippan till bilnycklarna. Jag har dessutom en annan ficklampa med mig som antingen drivs med ett AAA batteri eller ett 10440 batteri. Det senare är på 3,7v och ger ett rejält ljus, tyvärr blir då lampan så het att den knappt går att ta i.
Inköpt på AliExpress vilket gör att jag egentligen inte litar 100% på den. Men för att känna av vilket behov jag egentligen har av ficklampan är den lämplig. Den kostade 40kr om jag minns rätt och det kan jag offra. Många andra ”bra” lampor kostar hundratals kronor.

Tändare

IMG_6066

Egentligen är en vanlig BIC-tändare ett bättre val än denna bensintändare (modell ZIP). En gaständare räcker längre och är billigare. Men den här är snyggare och jag behöver inte hålla in någon knapp för att den ska brinna, mer om det senare.

Tång

IMG_6065

Jag har en liten tång i fickan. Det är en Letherman Squirt och i det här fallet sitter det en liten bit självlysande fallskärmslina på den. I fall jag skulle tappa den så finns chansen att jag hittar den i mörkret.

Tången innehåller dom saker som jag verkligen anser mig behöva. Förutom en tång har den en kniv, sax, fil, två små mejslar och en flasköppnare.
Den duger inget till om man verkligen behöver jobba, men för att hålla i saker eller dra ut en spik så funkar den förvånansvärt bra.

Minne

Jag har ett USB-minne med mig som har en krypterad fil. Det finns givetvis mer utrymme än den krypterade filen så den går utmärkt att använda för att flytta information.
Den krypterade filen innehåller information som jag inte vill ska komma ut. Utmärkt sätt att få med sig information utan att det tar någon plats. Efter kniv och ficklampa min mest använda pryl.

IMG_6067

Bredvid USB-minnet har jag en liten behållare som lyser svagt. En liten behållare med tritium, den ska enligt uppgift lysa i ungefär 25 år innan den slocknar. Jag har haft den i 2 år och den lyser fortfarande. En bra början!
Jag har den på nyckelknippan ifall jag skulle tappa den. För mig blir det lättare att söka borttappade saker på natten än på dagen.

Armband

Jag brukar bära ett armband av paracord eller fallskärmslina som det heter på svenska. Det är en lina som ska klara en vikt på 250kg. En lina är alltid bra att ha och varför ska man inte bära den som armband i så fall.
Om jag någon gång behöver en lina till skosnöre eller vad det nu är så har jag det med mig. Det är inte svårt att öppna upp ett armband och dom smalare innehåller ungefär 3 meter lina. Den gröna längst bak innehåller 6 meter lina.
Dessutom är dom uppbyggda av tunnare linor inuti, 7 stycken för att var exakt. Det ger 21 meter tunn lina från dom smalare armbanden. Bra att ha och en del armband blir riktigt snygga.

IMG_6077

Jag skrev tidigare att jag gärna hade en tändare där jag slapp hålla inne en knapp för att den skulle brinna. Det underlättar om man tillverkar sådana armband.
Jag har gjort dessa armband själv och ett hundratal andra. Det är en av orsakerna att jag bär på min Letherman som har en sax. Det är lättare att kapa sådan lina med en sax än med en kniv.

Det var allt!

Jag har lite andra saker i min ryggsäck som jag kommer att ta upp senare.

Dom saker som jag skriver om vid det här tillfället har mest kommit till av en slump. Jag har behövt något speciellt och stoppat det i fickan, typ en liten ficklampa. När jag efter ett tag upptäckt att det underlättat mitt liv har den fått vara kvar.
Ingenting är egentligen så genomtänkt som det borde vara. Jag har bara lite lösa funderingar.

Bilderna håller inte den bästa kvaliten. Jag ställde in på sämsta möjliga kvalite på min kamera för att bilderna skulle bli så små som möjligt.
Jag ska testa mig fram var jag bör ligga.
Sedan ansträngde jag mig inte vid fototillfället heller, vilket inte förbättrar resultatet.
Ber om ursäkt för det!

