Etiketter

EDC (every day carry) är på sätt och vis grunden i preppandet. Att alltid ha med sig den utrustning som man behöver för att klara av en nödsituation.
När jag sökte på ”every day carry” i google fick jag 499000 träffar. Troligen inga svenska.
Informationen som ges är enorm men det som slår mig är att man fokuserar oerhört mycket på produkten (prylarna). Det finns bevisligen massor av pengar att tjäna för dom som säljer dessa produkter, det är inga billiga saker direkt.

 

Att sätta ihop sin egen EDC

Hur mycket utrymme har du till förfogande?

Det första är att fundera på hur mycket utrymme du har och hur mycket du är beredd på att bära med dig.
Om du alltid har med dig en portfölj, handväska eller ännu bättre en ryggsäck så har du ganska gott om utrymme att testa dig fram med.
Men om du bara har kläderna på kroppen och således bara har dina fickor att förvara saker i blir utrymmet begränsat. Man kan då välja saker som fyller flera funktioner, men utrymmet är fortfarande begränsat.

Vad bär du med dig i dagsläget?

Du har förmodligen en klocka, plånbok, mobiltelefon och en nyckelknippa? Ta en titt på vilka saker du antingen kan ersätta med något annat för att passa dina behov eller helt och hållet ta bort. Kanske byta ut något som kan tillföra fler funktioner?
Vad behöver du ha med dig varje dag?
Det som styr vad du behöver ha med dig varje dag är oftast vilket jobb du har. Jobbar du som snickare eller banktjänsteman kommer det att vara stora skillnader på vilka saker du har med dig normalt.

Vilka situationer stöter du på regelbundet och vill ta itu med på ett mer effektivt sätt?

Personligen tycker jag att jag behöver en kniv minst en gång per dag för att öppna saker och en ficklampa använder jag flera gånger om dagen. Givetvis oftare den mörka årstiden. Därför har jag dom alltid med mig.

Andra saker som jag ofta använder är papper och penna. Därför försöker jag att ta med mig just detta när jag rör på mig.
Vilka situationer kan du förutse och som du vill vara förberedd på?
Detta behöver inte vara något du tror kommer att hända. Det kan vara något som sannolikt inte kommer att ske, men kan åtgärdas mycket lättare genom att ha någon utrustning  med dig hela tiden.
Jag har ofta ett armband av fallskärmslina på mig. Men jag har aldrig behövt använda linan till någonting. Men det är på något vis bra att den finns, utifall att.

Föreställ dig olika scenarier och hur du skulle ta itu med dem. Vad händer om bilen dör halvvägs hem och mobilen inte fungerar. Skulle du behöva gå flera mil för att få tag på hjälp? Vad händer om du körde i obebodda trakter och bilen gick sönder. Vad tror du att du skulle behöva ha med dig för att överleva eller göra saker mer bekväma om du var tvungen att tillbringa ett par nätter där ute?

Vilka idéer kan du få från andra människor?
När du har tittat på allt det här, ta en titt på internet och titta på vad andra människor har lagt i sina EDC kit. Kom ihåg att bara för att du ser en massa människor bära något, betyder det inte att du också behöver ha dom sakerna.

Hur kan du minska ned ditt kit?
När du fått ihop en skaplig lista över bra att ha saker, se över vad som verkligen är värt att ta med. Man kan linda in knivhandtaget med några varv eltejp, då finns tejpen med utan att ta någon plats. Mobilen kan ersätta papper och penna för anteckningar.

Prioritera din EDC
Du kommer förmodligen att upptäcka att det finns flera saker som du skulle vilja ha med dig hela tiden men du inte har nytta av i varje tänkbar situation. Om man på fritiden gärna rör sig i skogen kan det finnas ett behov av en riktig kniv och kanske en yxa. Något man ska undvika att släpa på om man rör sig i staden.
Däremot kan en regnponcho fungera lika bra oavsett var man är vilket gör att den alltid får följa med.

Den bästa lösningen är många gånger att man har flera olika EDC-kit. En som alltid följer med och andra saker som man tar med beroende på tillfälle.

Min EDC

Den är inte klar förutom att jag alltid har vissa saker med mig. Men det är inte genomtänkt utan har bara blivit så. Jag sitter nu och skriver ner vad jag tycker är viktigt och vad jag redan idag har med mig.
Jag återkommer snart med min EDC, eller i alla fall ett första utkast på min EDC.

