Etiketter

Jag har tidigare nämnt att ”bäst före datum” inte är annat än en ungefärlig rekommendation.
Ägg har alltid 1mån, men pratar man med producenter säger dom 3-6månader. Beroende på förvaring.
Konserver  och torrvaror har lång hållbarhet redan från början och vid rätt förvaring är den egentliga hållbarhetstiden oerhört mycket längre.

Som en bonde sa ”lita på näsa, ögon och smak”. Det funkar oftast.
Ett undantag som hände under årets firande av medeltidsveckan var när ett antal deltagare bestämt sig för att tillaga kyckling i en sk kokgrop. Vad dom gjorde för fel vet jag inte, men dom som ätit av kycklingen hamnade alla på akuten eftersom dom höll på att dö av matförgiftning!
Fast jag vet inte om det var så gott när dom åt maten…

Så till ost. Jag gillar ost, i princip all ost. Men jag håller mig till lokalproducerat eller i alla fall svensk ost. Arla litar jag inte på, dom har bluffat förr. Även om osten är producerad i Sverige och därför kallas svensk kan mjölken vara från danmark.
Lagrad ost tycker jag i alla fall är oerhört gott (i mindre bitar).
Nu kostar lagrad ost rätt mycket att köpa. Västerbottenost som är en av mina favoriter kostar oftast runt 150kr/kg.
En billig hushållsost kan kosta 39.90kr/kg. En viss skillnad alltså.

Men så fick jag ett tips från några vänner. En enkel åtgärd för att få tillvaron lite roligare.
Låt osten ligga kvar i kylskåpet i sin lufttäta förpackning. Den kommer då att lagras. Jag smakade på deras hushållsost och den smakade som västerbottenost.
Det viktiga var att förpackningen var hel, annars börjar osten att mögla.

Nu mer köper vi ost när det är billigt och struntar i bäst före datum. Osten jag öppnade idag hade ett bäst före datum i början av maj. Drygt tre månader över datum alltså, smak, lukt och utseendemässigt inga problem.

Med andra ord, vi köper ost när det är billigt och lagrar den i kylskåpet. I händelse av kris kan vi alltid överleva på välsmakande ost.

Återkommer i morgon om ambulansen har hämtat mig efter att jag kräkts hela natten!

