Etiketter

Vatten är roten till livet, även vårat eget. Att se till att man har rent vatten är inte bara viktigt för en prepper i en katastrofsituation. Det är rätt bra med rent vatten om man är ute och fiskar eller fjällvandrar. Just i fjällen är vattnet så rent att det inte behöver renas, i alla fall 99 gånger av 100. Jag har själv aldrig renat vattnet i fjällen, bara förflyttat mig uppströms från stigar för att minska risken att någon förorenat vattnet.
Jag har även druckit sjövatten även om det inte är något att rekommendera.

Det är bra om vi lagrar vatten i hemmet för att klara av kortare problem. Men om man behöver förflytta sig eller om man känner sig osäker på vattenkvaliteten måste vattnet renas.
Det finns ett antal metoder att rena vatten på. Det som i första hand hotar vår hälsa är bakterier eller amöbor som kan finnas i vatten. Kolera är ett sådant hot där man bokstavligt talat skiter ihjäl sig om man träffar på någon av dom värre stammarna av kolera. Om man får hjälp i tid med bland annat dropp klarar man sig, men utan sjukhushjälp är det kört.

Sedan finns givetvis problemet med vatten som är otjänligt på grund av kemikalieutsläpp eller tungmetaller i vattnet.
Då har vi ett problem som nedanstående metoder inte klarar av att rena. Speciellt kemikalier är väldigt svårt att rena bort även om aktivt kol klarar att rena vissa kemikalier.
Därför ska man undvika vatten i närheten av bebyggelse eller odlingsmark.

Det finns egentligen tre metoder för att rena vatten

  1. Koka vattnet
  2. Kemisk desinficering
  3. Filtrering

1. Koka vatten

Att koka vattnet så att det blir drickbart är en mycket effektiv metod. Det fungerar oavsett om vattnet är klart eller grumligt.
Kokningen förstör alla former av smittsamma organismer som man normalt hittar i vatten, oavsett om det är bakterier, amöbor, sporer eller virus.

Mängden bränsle som behövs är givetvis beroende av hur man kokar upp vattnet. Jag har jag för mig att det behövs 1kg ved/ 1kg vatten om man eldar med ved.

Vattnet kokar när det är kraftiga bubblor, inte dom små bubblorna som kommer i början. Det är luft som frigörs från vattnet och inte vatten som omvandlats till ånga. ”big bubbles, no troubles”
Men när vattnet alltså kokar ska det koka i minst 5 minuter, är det smutsigt lägg på några minuter extra.

Att koka vattnet i minst 5 minuter är alltså ett utomordentligt sätt att döda mikroorganismer. Men detta gäller bara under 1000 meter. Passerar man 1000 meter måste man lägga på yterliggare tid. När man har nått toppen av Mount Everest kokar vattnet vid 70 grader och då skulle jag inte längre lita på att alla mikroorganismer har dött. Om jag nu skulle få för mig att klättra dit alltså.

2. kemisk desinficering

Det finns olika kemiska sätt att desinficera vatten för att göra det drickbart. Återigen är det lättare att desinficera klart vatten än grumligt. Vad man också måste tänka på är att det ämne som desinficerar vattnet kan vara skadligt om man använder för mycket eller inte väntar tillräckligt lång tid efter tillsats.

En sak att tänka på är att alla kemiska ämnen som används till desinficering är farligt för vattenlevande organismer. Det är själva tanken med dom, men vi ska bara kunna dricka utan att bli sjuka. Inte döda vår omgivning!

Väteperoxid

Väterperoxid eller superväteoxid som det ibland kallas är ett mycket starkt oxiderande ämne. Det används bland annat för att bleka hår och pappersmassa. Det består av en vattenmolekyl med en extra syreatom. Syreatomens bindning är inte stark vilket gör att den släpper lätt.
När väteperoxiden reagerar dödar den alla mikroorganismer i vattnet. Kvar av väteperoxiden när den reagerat fullständigt är vatten och syre.

Väteperoxid är väldigt bra men är svårt att lagra ett längre tag eftersom sönderfallet pågår konstant, om än långsamt. Det reagerar med alla organiska ämnen, värme och uv-strålning.
Det är även svårt att dosera rätt mängd i vattnet.

Dom risker som finns är att all väteperoxid man satsat inte har hunnit sönderfalla och därför kan orsaka frätskador i mun och hals. Man kan kolla detta genom att doppa ner silver eller guld i vattnet och se om det bildas bubblor, men den metoden är inte tillförlitlig.
Väteperoxid kan också orsaka blindhet om man får det i ögonen eftersom det bleker hornhinnan.

Reningstabletter

Det här är ett bekvämt sätt att rena vatten. Ofta är doseringen att en tablett renar en liter vatten, men det går att läsa på respektive produkt.
Tabletterna är oftast jod eller klorbaserade.

Vi har Micropur från Katadyn hemma. Jag måste ärligt säga att jag aldrig använt någon av dessa tabletter. Men det är tacksamt att ta med eftersom en tablett inte tar någon plats.

Katadyn-micropur-forte

Klortabletterna är effektivare än jodtabletterna eftersom de senare inte dödar Gardia.

Klortabletter är farliga att äta direkt eftersom klor är farligt för hälsan.

Klorin

Klorin (natriumhyoklorit) är kanske inte det första man tänker på om man ska desinficera vatten. Men klorin är i högsta grad bakteriedördande. Här ska man välja en sort som inte innehåller tvål eller fosfater.
Klorin köper man som en vätska och det är att tänka på om man tänker ta det med sig.

Mellan tummen och pekfingret ska man ta 8 droppar till 1 liter klart vatten, 16 droppar till grumligt vatten. Vänta därefter minst 30 minuter.

Klorin har det problemet att det blir sämre med tiden. Exakt hur mycket sämre kan jag inte svara på men en del säger att effekten halveras efter 12 månader.

Klor

Klor (kalciumhypoklorit) används till att döda bakterier i bassänger. Det används också i kommunernas vattenreningsverk.
Klor har fördelen att det är ett pulver med lång hållbarhet, upp till 10 år om det förvaras torrt, svalt i en lufttät behållare.

För klorering av vatten i regntankar är rekommendationen 7 gram torr klor till 1000 liter vatten. Låt stå i 24 timmar innan användning.

Jod

Jod är något som jag inte rekommenderar. Dels så dödar det inte allt som jag skrev angående vattenreningstabletterna, Gardia klarar sig. Men dessutom blir det en mycket otrevlig smak på vattnet.

Om det inte finns någon instruktion på jod-flaskan så använd 12 droppar till en liter vatten. Låt det stå i minst 30 minuter.
Är vattnet grumligt, öka dosen.

Kollodialt silver

Kollodialt silver är ytterst små silverpartiklar som ligger i en lösning av sterilt vatten (oftast). Silverpartiklarna är så små att dom inte faller till botten (sedimenterar).
Vi pratar här om nano-partiklar.

Silver har använts under en väldigt lång tid eftersom man redan under romartiden upptäckte att vatten höll sig fräschare om man lagt ett silvermynt i vattenkärlet.

Kollodialt silver dödar microorganismer effektivt. Jag använder ibland detta när jag har dricksvatten som ska stå länge.

Kollodialt silver har tidigare sålts som en mirakelmedicin. Idag får den bara säljas som vattenrening.
I många fall där kollodialt silver anklagas för att vara farligt har det sammanblandats med lösta silverjoner. Men det är inte samma sak. Även undersökningar från universitet som läkemedelsverket har använt när dom tagit beslut har blandat ihop detta.

Jag håller på att läsa in mig på kollodialt silver och får återkomma med detta senare.

Övrigt

Det finns fler sätt att desinficera vatten men dom är inte mobila. Att man syresätter vatten eller använder UV-ljus är två sätt.

Destillerat vatten. Man kan tro att destillerat vatten vore optimalt eftersom det är just destillerat och det således inte finns några mikroorganismer i det. Men Nej, drick inte detta vatten.
Det innehåller endast vatten. Således saknas salter mm i detta vatten och om man dricker det så kommer salthalten i kroppen att sjunka. Det skulle i förlängningen kunna ledda till döden om man dricker mycket destillerat vatten utan att tillföra salter.

3. Filtrering

Det finns en uppsjö av filter som man kan använda för att filtrera vatten. Det som är kännetecknande är att porstorleken är väldigt finmaskig. Filtren är som regel gjorda av ett keramiskt material som är tåligt och går att använda under en längre tid. Det man bör undvika är att använda alltför smutsigt vatten. Smuts (som regel humus) kommer att sätta igen filtret och göra det obrukbart.
En annan sak att tänka på är att porstorleken kanske inte är 100% rätt. Det kan i värsta fall smita förbi bakterier.

Jag har även testat att använda hemmagjorda filter som jag tillverkat av en plåtburk. I burken stoppade jag vitmossa och kol. Det blev sådär, men det kändes ändå bättre än att dricka vatten direkt från en myr. Vilket var det enda vatten vi hade just då.

Vi har tre olika filter hemma. Dom klarar alla av minst 0,2 μm, vilket är gränsen för att få kallas sterilfilter. Detta gör att dom filterar bort bakterier, amöbor och ett stort antal virus. Dock finns det virus som är mindre än 0,2 μm och således passerar filtret.

Dom filter vi har är:

Sawyer mini

Sawyer mini

Det här är ett filter som trots sin lilla storlek är väl genomtänkt och ska klara att rena stora mängder vatten, 400000 liter. Man klarar sig ett bra tag om man skulle filtrera allt vatten man drack via detta filter. Man behöver ungefär 3 liter per dag och person. Med det här filtret skulle jag klara mig 365år (då är jag gammal)
Sawyer mini är klassat till 0,1 μm vilket tar hand om det mesta i smittoväg.

LifeStraw

lifestraw

Det här är ett filter som om möjligt är ännu enklare att använda Sawyer mini. Det är i princip ett tjockt sugrör. Filtret klarar 0,2 μm och klarar att rena 1000 liter vatten.

Kinafilter

sku_55068_1

Nu står det DealExtreme på den här bilden. Jag köpte filtret på Tradera för inte så många kronor. Jag har testat filtret genom att pumpa smutsigt vatten och försöka se hur mycket renare det blir. Det blir renare men fortfarande färgat. Det är ett filter som kommer från Kina och vis av erfarenhet så vet jag att kvalitet inte är deras största styrka.
Skulle jag lita på det här filtret? Nej, troligen inte. Men det är bättre än ingenting.
Jag har inga plattor för att kunna odla kulturer och se hur mycket som växer efter att vatten pumpats genom filtret.
Men kanske jag ska skaffa några och testa. Problemet är inte plattorna utan att jag egentligen behöver ett värmeskåp som håller en jämn temperatur på runt 36 grader.

