Etiketter

När jag har pratat med människor om framtiden, inte ur preppersammanhang utan om det normala livet. Då komer man ofta in på vad man tror om framtiden.
Hur ser det ut den dag man går i pension. Nästan alltid kommer samtalet sedan in på någon form av förberedelse för framtidens problem.

Ofta är det saker som miljöförstöring, uteblivna pensioner, gängkrig i våra förorter och så vidare.
Med andra ord sådant som en prepper förbereder sig på. En prepper förbereder sig inte på jordens undergång eller zombier. En prepper förbereder sig på saker som ligger runt hörnet (även om hörnet ibland är långt borta). Saker som händer i andra länder och av en händelse inte har hänt här, ännu. Detta förbereder man sig på, i alla fall vi.

Folk som nu tänker i dessa banor fast dom inte kallar sig prepper och oftast inte ens vet vad det är, är dom förberedda ändå?
Jag tycker mig se vissa skillnader i vilka grupper folk tillhör och var dom bor. Det är ingen objektiv vetenskaplig undersökning utan vad jag uppfattat när jag pratat med vänner och bekanta.

Sedan kan man få det raka svaret av en person som symptiserar med AFA, F! och andra vänsterextrema organisationer.
”Blir det en kris så tar vi vad vi behöver av borgarna, dom har ändå tillräckligt av allt”
Han är för övrigt en trevlig person även om han är beredd att ta vad han vill ha från borgarna. Jag är dock lite osäker på vilka som ska betraktas som borgare.

Det här är ett antal punkter som jag tycker mig kunna urskilja (givetvis är undantagen många)

  • Boende på landet är mer förberedda än stadsbor.
  • Äldre är bättre förberedda än yngre.
  • Kvinnor är bättre förberedda än män (i alla fall mentalt).
  • Utlandsfödda är bättre förberedda än folk födda i Sverige.
  • Folk som röstar höger är bättre förberedda än folk som röstar vänster.
  • Folk som är för ett svenskt försvar är bättre förberedda än dom som är emot ett svenskt försvar.
  • Allätare är bättre förberedda än vegetarianer.

Så vad kom jag fram till med det här? Egentligen ingenting eftersom urvalet är för litet och chansen att mina vänners vänner troligen tycker och tänker likadant som mina vänner.

Men om man vill dra några slutsatser så är det:

  1. Håll dig nära ”en äldre utlandsfödd kvinna, som bor på landet och inte röstar på vänstern samt äter kött och vill försvara sverige, när det börjar blåsa kallt”
  2. Och som motsats ”håll dig borta från yngre svenskfödda män, speciellt om dom är pacifister, veganer, som röstar på vänstern. Speciellt om dom bor i en storstad. Om ni vill klara er helskinnade vid en kris.

Håll er nära kvinnliga bönder och undvik hipsters för att sammanfatta det hela!
Fast det är väl en normal känsla för normalt tänkande människor och med andra ord ingen nyhet.

