Etiketter

Jag har under en period varit förundrad varför det inte dyker upp några nya partier. Läget skulle inte kunna vara bättre. Alliansen har sålt sig till de rödgröna och godkänner vad som helst.
Sossarna har gått i säng med miljöpartiet och dessutom gjort sig beroende av vänstern. Vänstern och miljöpartiet styrs numer av radikala krafter långt ute på vänsterkanten, i mångt och mycket fascister. Ja, man kan vara fascist om man befinner sig på vänsterkanten.
”Fascismen förknippas ofta med en massrörelse, elitstyre och meningen är att individen är underställd statens behov.
Det skulle lika gärna kunna stå kommunism som fascism på den förklaringen.

Vi har alltså ett gäng partier som har blivit mer eller mindre radikala och ett annat gäng partier som sitter på avbytarbänken och hoppas få spela nästa period.

Sedan finns givetvis SD, som om mina spådomar slår in är största parti innan nyår. Frågan är väl när dom närmar sig 50% med den utveckling som sker idag, 2016?

Så varför dyker det inte upp alternativ?

F! har förvisso fått några procent, men dom är egentligen ett kommunistparti som blivit rosa istället för röda. Dessutom tror jag att dom motverkar sitt syfte, vem tar feminismen på allvar nu mer? Mordhot, öppen rasism osv. Inget för merparten av folket!

Men så hittade jag detta parti som verkar vara i startgroparna Landsbygdspartiet Oberoende.

LPo1

Det är ett parti som enligt egen utsago ställde upp i valet 2010 och 2014 enligt texten nedan, som jag plockat från deras hemsida:

”Efter den preliminära rösträkningen på valnatten ser det ut som om vi har mandat i 9 kommuner. När det gäller riksdag ligger vi under en procent, men kom ihåg att vi hade bara 1565 röster i riksdagsvalet 2010.

Mandatfördelning i kommunerna:

Svenljunga   5
Uppvidinge  2
Sandviken    2
Valdemarsvik  1
Nora  1
Kinda   1
Östhammar  1
Hällefors  1
Luleå   1″

Jag har läst partiprogrammet och slås av likheten med MP, för att i nästa ögonblick känna igen mig i C.
Men genomgående är det ett parti som verkar stå för landsbygden, precis som deras namn säger.
Jag håller med om mycket i deras partiprogram. Fast delar av partiprogrammet känns en aning luddigt, lindrigt sagt.

I två frågor är jag helt överens med partiet. Försvaret måste lyftas från den löjeväckande nivån det är idag och Sverige måste vara självförsörjande på mat.

Det verkar i dagsläget inte vara ett parti som siktar på att sitta i regeringsmakten, i alla fall inte om man bara tittar på partiprogrammet.
Men med en karismatisk ledare och människor som kan driva partiet framåt lär dom kunna bli ett hot mot framförallt alliansen och i synnerhet centern.
Jag kan även tänka mig att missnöjda sossar kan börja titta åt detta parti.

Att gap-vänstern skulle gå över till detta parti lär inte hända. Jag skulle inte ens tro att dom är välkomna.
Jag är också tveksam på att folk inom SD går över till detta parti, men däremot kan folk välja LPo istället för SD.

Mycket spekulationer från min sida. Men LPo är ett parti som jag ska hålla ögonen på. Det kan vara ett alternativ till nästa val. Jag är i alla fall glad att det börjar röra på sig bland väljarna.
Klart intressant!

