Etiketter

,

Jag har varit ute på en minisemester i södra norrlands inland. Det som genast slår mig när jag ser sig omkring är alla nedlagda affärer och bensinstationer.
Skolorna är nedlagda och bostadshusen har blivit sommarbostäder för stadsbor som åker dit några veckor varje år, på sin höjd.

I en av byarna där det i alla fall finns en del arbeten ska bensinstationen läggas ner. Affären las ner för några år sedan och nu är det alltså bensinstationens tur. Det som händer är att den närmaste affären nu hamnar 2,5 mil bort. Vad värre är att dom som bor ännu längre bort från kommunens centrum nu har 6 mil till närmaste affär. Det här är varken extremt eller ovanligt i detta land.
Tvärtom har det blivit det normala läget för alltfler människor.

När affärer, banker, bensinstationer och andra inrättningar som folk är beroende av läggs ner, så är steget väldigt nära till att landet avbefolkas.
Vilket är det som händer förutom på några få platser i Sverige. Nämligen Stockholm, Göteborg och Malmö.

Vem som rår för att detta har skett och fortsätter att ske vet jag inte. Det sker i många länder i framförallt västvärlden. Sverige leder dock den ligan, urbaniseringen i Sverige sker med rekordfart och regeringen gör inget för att bromsa den utvecklingen. Tvärtom har den föregående regeringen skyndat på det hela genom att centralisera statliga verk. Dessutom la dom ner försvaret som ytterligare skyndade på döden, inte bara för landsbygden utan för hela landet om det vill sig illa.
Nu har MP trampat in i regeringen och fortsätter slakten av landsbygden. Det är ingen lögn att där det finns mest asfalt finns det flest miljöpartister.
På landet är miljöpartister ett undantag, dom vill inte verka och leva i de delar av Sverige som dom anser sig vilja skydda.

Inom dom flesta områden där miljöpartister uttalar sig så är det mycket hjärta men ingen hjärna.
Ibland är det varken hjärta eller hjärna.

11138167_875675849161077_3397344681319243118_n

Jag har tagit en del foton när jag åkt runt, men dom får jag ta upp i ett senare inlägg.

