Etiketter

, ,

Jag försöker följa media rätt noga, vad som skrivs och sägs. Men för att kunna bilda sig en hyfsat vettig uppfattning om sanningen måste man kunna läsa mellan raderna.
Det jag framförallt läser är ledarna för att bilda mig en uppfattning på var dom ligger i den politiskt korrekta skalan.

Jag vet inte om jag kan läsa mellan raderna, men jag försöker i alla fall. Frågan är hur många som ens försöker det?

Expressen och framförallt Aftonbladet har inte ens försökt dölja att dom springer rysslands ärenden.
Aftonbladet har ett flertal gånger försvarat rysslands agerande när ryssland angripit sina grannländer. Att tidningen har blivit femikommunistisk, med en brun agenda har blivit alltmer tydligt.

Nu senast kan jag läsa ”tio myter och missförstånd i svensk säkerhetspolitik” av Sven Hirdman i DN. Han är en fd ambassadör med starka kopplingar till ryssland.
Han undertecknar bland annat med nedanstående för att ge eftertryck i sina tankegångar:

”Sven Hirdman, fd stats­sekreterare i försvarsdepartementet och ambassadör 
i Moskva, ledamot i Krigsvetenskapsakademien och Moskvas statliga institut för internationella relationer”

Moskvas statliga institut för internationella relationer,  förkortat МГИМО eller MGIMO är ett ryskt universitet för den ryska eliten och diplomater.
Det är med andra ord ett hårt kontrollerat universitet med dom rätta åsikterna.

Att Hirdman har dom rätta åsikterna ur rysk synpunkt går inte att undvika att se. Frågan är om han är en nyttig idiot eller en rysk psyops. Jag gissar på det senare!

Vi har nu hamnat i det läget att dom tre största skvallertidningarna faktiskt går i utländsk sold, Aftonbladet, DN och Expressen. Detta vare sig att dom förstår det eller ej.
Många journalister vill bara vara inne bland sina kollegor och skriver det dom tror låter rätt.
Detta oavsett om att män är ondskan, eller var det USA som var ondskan? Jag är i alla fall säker på att det inte var IS som var ondskan, dom är det synd om (enligt journalisterna).
Hur som helst är journalisterna rätt likartade i dessa tidningar. Långt till vänster med ett försvar av terror om den utförs av vänstergrupper, eller feminister, eller miljöaktivister.

Att det dessutom råkar vara dessa tre tidningar som sammarbetar med kriminella är inte heller så konstigt. Dom har alla tre haft affärer ihop med den kriminella organisationen Expo.

GP har vaknat upp ur sin dvala och ger faktiskt svar på tal många gånger. Även SVD har betydligt bättre journalister anställda.
Detta säger jag inte för att dom ligger politiskt rätt i min värld, det gör dom inte riktigt. Men dom törs faktiskt ifrågasätta det politiskt tillrättalagda tyckandet.

