Etiketter

I mina tankar på att få med mig all dokumentation på ett vettigt sätt har jag läst in den på en extern hårddisk som jag kan ta med mig. Jag skrev om detta tidigare.
Trots att en sådan hårddisk är liten så är USB-minnen mindre. Dessutom saknar ett usb-minne rörliga delar och är därför hållbarare.
Ska jag ha med mig digital data i min BOB (Bug Out Bag) och allra helst i min EDC (Every Day Carry) så är utrymmet en kritisk faktor.

Nu är inte usb-minnen billiga, snarare tvärtom. I alla fall jämfört med en extern hårddisk. Ett alternativ är minneskort, men det är inte säkert att dom går att läsa i alla datorer. I så fall måste jag ha med mig en minneskortsläsare.
Minneskort är för övrigt inte heller billiga.

När jag tittade på Prisjakt finns det ett usb-minne som klarar 512GB och det kostar 4000 kr.
Det billigaste 256GB minnet kostar drygt 1000kr.
I jämförelse köper jag en extern hårddisk på 2TB för mindre än 800kr.

Sagt och gjort, dags att börja söka sig omkring. Jag hittade massor av usb-minnen på Ali Express. Ett 512GB minne kostar ungefär 100kr.

Jag beställde några olika storlekar på minnen från olika säljare. Det är trots allt en IMG_5650bråkdel av priset i Sverige.

Dom minnen som syns på bilden är 1 på 64GB, 1 på 128GB och 3 på 512GB.

Ett av minnena är märkt SanDisk Cruzer 128GB. Resten är NoName.

Det skulle vara frid och fröjd om man nu lyckats köpa dessa minnen för så lite pengar.

IMG_5655

När jag kollade att det var den angivna storleken på minnena ser allt bra ut. I det här fallet är är usb-minnet på 512GB och filformatet exFat. Ett annat minne har FAT32 och visar på rätt mängd minne.

Ber om ursäkt för den dåliga kvaliten, jag fotade skärmen av ren lathet.

Men för att kolla prestandan på dessa minnen så har jag lagt över stora mängder data på dom, det funkar inte så bra.
Till att börja med så försvann massor av filer. Dom gick helt enkelt upp i rök. När jag använde program för att söka efter förlorade filer så finns det inga förlorade filer.
Jag testade även att formatera minnena och det fungerade inte heller.

Jag har nu testat alla minnen genom att flytta över en massa information till minnena för att sedan flytta minnet till en annan dator och försöka läsa informationen där. Det har inte fungerat….

Vilken storlek jag har på dessa minnen är jag inte riktigt säker på men det är definitivt inte den angivna mängden.
Man har helt enkelt tagit minnen med en betydligt lägre minnesmängd men fått dom att se ut att ha mycket mer minne.

Jag skulle kunna ha kastat pengarna i sjön eftersom jag helt säkert har blivit lurad. Men det finns ett sätt att klara sig hos Ali Express.
Man startar en ”Dispute” mot företaget som sålt minnena. Där förklarar man att den angivna minnesmängden inte stämmer och att minnena är falska.

Pengarna tillbaka förklarar man. Det har inte varit några problem att få pengarna tillbaka.

Men att beställa minnen från Kina är som att be om problem. Det kanske finns seriösa handlare.
Men dom 3 som jag beställde från var inte seriösa, altenativt så blev dom också lurade.

Nu är det inte bara hos Ali express man kan bli lurad. Ebay har skrivit en del om hur man ska undvika att bli lurad.

