Etiketter

,

Detta skriver Aftenposten i Norge när dom beskriver Södertälje. Aftenposten gör ett långt repotage om utanförskap och parallella samhällen i Sverige.
Södertälje beskrivs som en stad med en stor grupp kristna som kommer från mellanöstern och som lever i ett eget samhälle med egna lagar och egna regler.
Ett samhälle som den svenska polisen och det svenska samhället inte rår på att styra över.

Det har pågått under en längre tid och är bara ett av många invandrarsamhällen som har bildats i Sverige.
Det är samhällen med grov organiserad brottslighet där polisen trots stora insatser inte kan gripa eller lagföra brottslingar eftersom ingen vill vittna.

Södertälje målas upp som ett skräckexempel i integration.

Dom som målar upp detta skräckexempel är dock inte journalister, vilket är det vanligaste i Sverige.
Det är Oslopolisen som i en rapport menar att den svenska integrationen kollapsat.
”Ett parallellt samhälle som fungerar ungefär som en egen stat i staten. De har egna institutioner, normer, lagar och regler som har större betydelse och inverkan på folks liv än de grundvärderingar som gäller i Sverige”

I Aftonbladet kan man istället läsa att det inte är några som helst problem i Södertälje. Det är Södertäljes socialdemokratiska kommunalråd Boel Godner som har intervjuats.

När jag läser vad Expressen skriver om samma norska tidningsartikel misstänker jag att dom helt enkelt plankat Aftonbladet. Likaså har DN och SVD plankat samma repotage.
Eller är det så enkelt att ingen av tidningarna har gjort någonting alls utan bara plockat ut det dom vill ha från den norska intervjun med Boel Godner.
Jag gissar på det sistnämnda.

Hovsjö och Ronna utpekas i den norska tidningen som speciellt utsatta stadsdelar. Den som någonsin varit där vet att man som vit sticker ut.
Jag kan tala av egen erfarenhet eftersom jag tills helt nyligen bodde i Södertälje.
Jag hörde till exempel när några ungdomar sköt med en automatkarbin mot polisstationen i Södertälje, detta skedde den 11 september 2005.
Vid många tillfällen har jag hört skottlossning i den staden, jag pratar om många gånger!

Oslopolisen har tyvärr rätt i mycket av det dom skriver. Jag har blivit varnad av syrianer som jag känner att inte vistas i en del av södertäljes stadsdelar, speciellt när det mörknar.
Jag skulle antagligen bli angripen om jag gick där ensam, som vit.

När ett par som jag känner fick inbrott i bilen för femte gången på lika många veckor frågade jag vad polisen gjorde, dom bara skrattade. Polisen kontaktar man inte. Men man kontaktar några värre busar för att ta hand om dom som gjorde bilinbrotten.

Många av dom jag känner har flyttat bort från Södertälje. Det handlar framförallt om dom som skaffat barn. I många klasser pratar man knappt svenska och att ha barn i dessa klasser gynnar knappast deras skolgång.
Det låter grymt att låta barnen byta skola för att det är för många invandrare där, men det är ett faktum.
Alla som kan flyr!

