Etiketter

Jag har tidigare skrivit om att vi är på jakt efter en BOL (Bug Out Location). Alternativt en sommarstuga, troligen det senare.
När vi satte ihop en kravspecifikation var ett av våra grundrav att den inte fick ligga för lång borta från våran bostad.
Tyvärr har Cornucopia? satt lite griller i huvudet på mig när han skrev om ett Var är bästa platsen för en sommarstuge-BOL?

Som grädde på moset, eller hur man nu ska se det fick jag ett meddelande från bloggen Förändringens tid. ”bara för att krångla till det lite mer för dig…i all välmening” löd meddelandet. Tackar, lite krångel är bra för levern… eller hur det nu var?
Nåväl, att strunta i växtzonerna känns rätt dåligt om man tänker sig att delvis kunna leva på det man odlar.

Bäst plats med tanke på kärnvapenangrepp och radioaktivt nedfall

Från Cornucopias sida kan jag således hämta in att norra bohuslän och dalsland är lämpliga platser.
Desutom är dalarna och härjedalen lämpligt.
Med tanke på radioaktivt nedfall efter diverse ryska kärnvapenrobotar så finns det några platser att titta närmare på.
Vi har redan haft ett rätt så rejält radioaktivt nedfall i Sverige, Tjernobyl. Nu har om jag kommer ihåg rätt det värsta gått över efter att regn och snö sköljt bort mycket av det radioaktiva som vi fick över oss den gången för nästan 30 år sedan.

Befokningstäthet

Om SHTF (Shit Hit The Fan), alltså om det går riktigt åt pipan bör man i mina ögon undvika dom mest befolkade områdena i Sverige. Troligen kommer staten att sätta in alla sina resurser i Stockholm och resten av Sverige får mer eller mindre klara sig själva.

Men jag vill inte på några villkor stanna i Stockholm om det brakar ihop. För att återkomma lite kort till kärnvapen så vore Solna ett utomordentligt bra mål i händelse av krig, mest statliga myndigheter på minsta möjliga yta.

Dessutom kommer inte vattentillförseln att fungera för så många människor, eller mat, eller sophämtning, eller avlopp.
Med andra ord är det troligen det sämsta tänkbara ställe att bo på.
Tack alla politiker som gillar och uppmuntrar urbanisering, not!

Hur ser det då ut med befolkningstätheten?

Norden_pop_density

Tittar jag på kartan över befolkningstäthet kommer jag fram till att Härjedalen samt västra Dalarna verkar vara dom minst befolkade områdena. Men i gengäld ligger dessa områden i växtzon 6 eller 7.

Norra bohuslän och Dalsland går bort eftersom det är för långt bort från vår nuvarande bostadsort. Östra Dalarna vore ett bra område med växtzon 4. Tyvärr ligger det rätt nära stora befolkningscentra som Uppsala och Stockholm.

Ett annat alternativ är att hålla sig efter kusten mellan Gävle och Sundsvall. Växtzon 4 men med låg befolkningstäthet. Dessutom bör bostäder i detta område vara billiga och ändå lätta att komma till. I alla fall så länge det går att åka bil.

Tillbaka till blocket!

