Etiketter

,

Screen-Shot-2015-04-20-at-3.59.05-PM

Detta är överskriften på en text som finns att hitta på internet.
Det är en träningsmanual från Al-Qaida för radikala muslimer som lever i icke muslimska länder.
Guiden beskriver hur man ska kunna leva och agera obemärkt i olika tänkbara scenarion.
Den lär ut hur man ska bli en mördare, tillverka fjärrstyrda bomber etc.

Guiden ska tydligen ha skrivits av en al-Qaida medlem som påstår sig ha varit en del av det globala Jihad i över tio år.
I förordet står det bland annat (min översättning):
”Att vara en hemlig agent kräver både kunskaper och färdigheter. I denna bok får du lära dig dessa kunskaper.
Du kommer att lära dig: Hur man lever ett dubbelliv, hur du håller detta hemligt, hur du överlever i ett fientligt inställt land, hur du kan beväpna och stärka mulimer när tiden för Jihad kommer till ditt land/ kvarter.
Enkelt uttryckt är detta en guide för att lära dig att bli en Sovande Cell som aktiveras vid rätt tidpunkt när Ummah behöver dig.”

Denna guide har även börjat rekommenderas av IS. IS och al-Qaida är inte direkt vänner, tvärtom så bekämpar dom varandra när dom kan.
Men skriften fungerar tydligen bra i vilket fall som helst.

Jag har sökt i svensk press och icke förvånande så hittar jag ingenting om denna skrift. Antagligen vore det inte politiskt korrekt att skriva om den eftersom man är rädd för att fler skulle bli Islamofober.
Alternativt är det hela en bluff och att man därför inte bryr sig överhuvudtaget.
Jag hoppas på det sistnämnda.

Det finns saker som talar för att det inte är äkta. Bland annat att det är skrivet på engelska.
Vid ett annat tillfälle kallar dom sig själva för extremister, låter inte helt troligt.

Jag lägger inte ut en länk till dokumentet, det gör jag med vilja. Att veta om det är en sak, men det behöver inte spridas i onödan.
Nu är det i och för sig så att dom grupper som inte borde ha tillgång till denna guide, hänvisar till den.

Uppdatering, jag kan lika gärna lägga ut en länk. Det känns lite fånigt att inte göra detta.

How to survive in the west

