Etiketter

, ,

I går la regeringen sin budget. Om den är bra eller dålig tänker jag inte gå in på, det beror på var och ens situation.
Jag har inte heller läst in mig på den.

Vad jag däremot tycker är intressant är den fd alliansens reaktioner. Jag skriver fd eftersom dom lagt var sitt budgetförslag för att inte riskera att fälla den sittande regeringen.

I princip alla alliansens väljare är emot decemberöverenskommelsen(DÖ).
Hälften av väljarna i regeringen är negativa trots att dom faktiskt sitter vid makten tack vare DÖ.
Det enda parti som verkar vara lite nöjda är MP. Vilket är fullt förståeligt, dom skulle knappast varit kvar i regringen efter ett nyval.
Det som går att läsa nu i tidningarna, på allianspartiernas hemsidor och på facebook är hur dålig den nu framlagda budgeten är.
Alla vet att alliansen ändå kommer att godkänna budgeten för att hedra DÖ. Vad jag också tror att alla vet är att den svekdebatt som redan seglat upp kommer att bli en ren storm.
Alliansens partiledningar har inte längre sina väljares förtroende. Frågan är hur länge det dröjer innan krav på avgångar börjar höras. Batra borde ligga riktigt illa till eftersom hon inte verkar vara vuxen den roll hon ska inta.
Frågan är hur länge alliansen orkar stå emot?
Mina gissningar är att innan årsskiftet är SD näst största parti. Två av allianspartierna ligger stadigt under fyra procent.
MP gör dessa allianspartier sällskap under fyra procent efter ytterliggare en uppsjö av misstag och korkade uttalanden.
Vid årsskiftet faller DÖ.
