Etiketter

Läser man som jag diverse preppersidor på både svenska och engelska dyker det ofta upp några ställen från var man kan beställa ”bra att ha saker”.

Jag tar upp fyra av dom största siterna som jag själv har erfarenhet från.

Alla sidorna är på engelska. Det går givetvis även att ställa in några andra språk om man har problem med engelskan, dock inte svenska.

Dom ställen jag tänker på är:

  • AliExpress
  • Deal extreme
  • Amazon
  • Ebay

Det finns några andra ställen som tex miniinthebox. Men dom är väldigt likartade AliExpress och Deal extreme.

Sedan kan man givetvis beställa direkt från butiker över hela världen.

Jag har vid olika tillfällen beställt från alla dessa ställen. Dom har lite olika upplägg men det dom alla gör är att erbjuda produkter via postorder till bra priser.
Det man också måste tänka på är att tullavgifterna inte är inbakade i priserna. Dom måste man betala i efterhand om så tullen vill.

Hur är då min erferenhet att beställa från jordens alla hörn?

AliExpress

Ali är egentligen inte en butik. Det är en samlingsplats för butiker. Här kan man genom en sida komma i kontakt med och beställa från tusentals olika butiker i framförallt Kina. Utbudet är enormt, men det finns givetvis flera olika butiker som säljer samma saker till olika priser.

Jag gjorde en sökning på skoj. Jag skrev in sökorden ”led flashlight” och fick 298575 träffar.
Alltså finns det trehundratusen artiklar som dyker upp med dom sökorden. Utbudet är verkligen enormt.

När man kryssar i dom saker man vill beställa kommer dom att hamna i respektive butiks kassa. Är det många olika saker man vill beställa kan det bli många olika order från olika butiker.

När man väl lagt sin order kommer pengarna att dras från kontot, men pengarna stannar hos AliExpress tills man har godkänt att varan levererats. Det tickar dock på en klocka som gör att pengarna frigörs efter en viss tid om man inte gör en åtgärd innan tiden gått ut.

Det har totalt sett fungerat bra att beställa från AliExpress. Men man måste vara förberedd på några saker.

  • Alla butiker är inte seriösa. Det är inte säkert att dom skickar några varor. Man måste i så fall öppna en ”dispute” för att stoppa ordern och få pengarna tillbaka.
  • Man får vad man betalar för. Det finns saker till otroligt bra priser, men kvaliten kan också vara därefter. Det måste man vara beredd på.
  • Piratkopior. Jag har beställt en Fällkniven F1 härifrån för att jämföra med originalet. Likheten är slående, men det är inte samma kniv. Låter det för bra för att vara sant är det oftast inte sant.
    Det kan vara bättre att köpa något med ett udda namn än med ett känt namn.
  • Kolla upp vad sakerna kostar hemma först. Allt är inte billigt. Jag har hittat saker jag tänkt beställa som visat sig vara billigare i svenska butiker.
  • Leveranstiderna kan vara mycket långa, flera månader ibland.
  • En del varor är inklusive frakt, med andra så tillkommer frakt. Frakten kan ibland vara lika dyr som varan själv.

Slutsatsen är att det för mig har fungerat bra. Jag har oftast fått det jag förväntat mig. När jag inte fått varorna så har jag öppnat en ”dispute” och fått pengarna tillbaka.

Deal extreme

Deal extreme är i motsats till AliExpress en internetbutik där frakten alltid ingår i priset. Dom tar antagligen in sina varor från samma leverantörer som butikerna i AliExpress gör. Maan känner efter ett tag igen prylarna.

5700 träffar blev det när jag skrev in samma sökord som jag gjorde i AliExpress, ”led flashlight”.
Det känns som om det antalet ficklampor kan räcka till att välja mellan.

Betalningen här sker också i förskott precis som hos Ali. Skillnaden är att man gör upp affären direkt med butiken, det finns ingen mellanhand.
Jag har ibland fått trasiga eller felaktiga varor. Jag har då kontaktat deras support och förklarat vad som är fel, dom begär alltid ett foto på varan när man fått kontakt med supporten.
I alla fall har jag antingen fått en ny vara utan extra kostnad eller pengar tillgodo hos Deal extreme. Det har aldrig varit några problem.

Dom flesta produkterna (om inte alla) hos Deal extreme går också att hitta hos Ali.

Priserna är likartade som hos Ali, kanske något dyrare eftersom man beställer från en butik.
En fördel gentemot Ali är att man kan beställa många olika varor från ett och samma ställe.

Amazon

Amazon liknar delvis Aliexpress eftersom dom till stor del endast är en mellanhand. Dom har ett stort antal butiker kopplade till sig.

Amazon skiljer sig från dom två ovanstående. Dels är produkterna inte endast från kina, trots att det givetvis finns sådant även här. Dessutom är inte firman kinesisk utan amerikansk.

Produkterna man hittar hos Amazon är till skillnad mot både Aliexpress och Deal extreme originalprodukter (till stor del).

Men ett problem är att det inte är säkert att dom levererar till Sverige.

Jag har beställt några produkter från Amazon och det har fungerat bra. Tyvärr har jag varit ute efter andra produkter som jag inte hittat i Sverige, men då leverar dom givetvis inte hit.

Det finns Amazon.uk, den engelska delen av Amazon istället för det amerikanska. Det kan ibland vara så att dom levererar när den amerikanske inte gör det.

Jag gjorde som vanligt och sökte på ”led flashlight”. Här fick jag drygt 41000 träffar. Återigen finns det så att det räcker.

Ebay

Återigen en mellanhand, eller handlingsplats som det också kallas.

Jag sökte som vanligt på  ”led flashlight”. Den här gången blev det 150000 träffar, klart godkänt om man behöver hitta en ficklampa.

Ebay är lite speciell. Här går det att handla direkt från olika företag från hela världen. Det kan vara en bra ide att hålla sig till företag från EU för att slippa överaskningen av en tullavgift.
Men det speciella är att förutom direkt handel så pågår det konstant budgivning på produkter.
Ungefär som svenska Tradera (som för övrigt ägs av Ebay).
Man kan alltså bli lite lurad av att priserna är så låga, det pågår en budgivning. Men det står givetvis att det är budgivning så man kommer inte att göra några misstag där.

Ebay kan gå in och lösa problem mellan söljare och köpare. Så det finns en viss säkerhet när man handlar på Ebay.
Det mesta man behöver och inte behöver finner man på Ebay.

Svenska sajter

Jag tänkte också ta upp svenska sajter men inså genast att det blir för mycket. Men innan man beställer från dom utländska sajterna ovan tycker jag att man ska titta på dom svenska.
Priserna i sverige är inte så höga som många vill påskina. Jag köpte titanskedar i sverige 30% billigare än vad jag hittade på både Aliexpress och Amazon.

