Etiketter

,

Dom flesta av oss, om inte alla har någon gång bränt sig. Antingen för att manit klantig och tagit i något som varit hett eller genom en olycka.

När man bränner sig har man alltid sagt att den första åtgärden ska vara att spola kallvatten på brännskadan.
Detta stämmer eftersom det bromsar upp värmespridningen i huden. Gör man ingenting finns risken att brännskadan går djupare och blir svårare att läka.

Jag har själv bränt mig massor av gånger. Dom flesta gångerna på jobbet eftersom jag jobbat på platser där man bland annat använt ånga och hetvatten för att värma upp saker.

Jag har alltid gjort som man ska (eller nästan alltid) genom att snabbt spola med kallvatten.
Trots det brukar jag ha fått blåsor på händerna, det är händerna jag har bränt!

För ett antal år sedan började jag på ett nytt jobb där det fanns brännskadegel.
burngel460

Brännskadegel finns i en massa olika förpackningar. Jag tycker att dom små 4 grams förpackningarna är bäst.
Brukar kosta 60kr för 10 förpackningar.

Gelen finns att köpa på en massa olika ställen och så vitt jag förstår är innehållet detsamma i alla oavsett märke (men jag kan ha fel)

Varför är då den här gelen så bra? Jag får inga blåsor eller sår om jag genast smetar på denna gel. Det gör inte heller ont, och alla som bränt sig vet vilken smärta som brukar följa med en brännskada
Huden kan kännas ”för slät” efteråt. Antagligen har man en svag svullnad som gör att huden blir lite slätare.

Hur som helst. Det här är något man bara ska ha hemma!

Oavsett om man kallar sig prepper eller bara allmänt klantig är gelen ett måste.

